Tema: Specialsläp

Tema: Specialsläp

Behöver du rejält med utrymme för verktyg, utrustning och material på fältet, men samtidigt inte jättelockad av nybilspriserna för en skåpbil i mellanklassen eller uppåt? Behöver du kanske kunna transportera mindre entreprenadmaskiner, en mobilkran eller annan skrymmande last? Då kan en anpassad släpvagnslösning definitivt vara någonting att titta närmare på. Särskilt om du redan äger bilen. 

Här på DMH är vi alltid intresserade av att skriva om saker som ligger i tiden. En tydlig trend de senaste åren är att intresset för släpvagnsbaserade lösningar har ökat bland yrkesproffs inom områden som bygg, anläggning och transport. Framför allt för mer eller mindre skräddarsydda ekipage. 

På många sätt är det förståeligt. För visst har släpvagnar många uppenbara fördelar jämfört med alternativen, i första hand större skåpbilar eller olika typer av lastbilar. Det mest uppenbara för de flesta är kostnaden. Ett släp är inte bara många gånger billigare i inköp, det är dessutom närmast underhållsfritt och omfattas inte av förmånsbeskattning. 

Ett släp har ofta också en större lastkapacitet, särskilt när det kommer till skrymmande material, och kräver till skillnad mot lastbilar inte fler bokstäver i körkortsbehörigheten för att framföras. En uppenbar fördel, särskilt för mindre företag med ett begränsat antal firmabilar, är att släpet inte är direkt kopplat till ett specifikt fordon – och kan även lämnas kvar på arbetsplatsen. 


Westbay’s Toolbox ritas upp efter dina önskemål. Från mindre varianter med totalvikt 750 kg och upp till större 3500 kilos versioner. Foto: Westbay. 

För att på bästa sätt reda ut skillnaderna mellan de alternativ som finns på marknaden idag har vi tagit hjälp av experter hos tre av branschens vassaste tillverkare, och dessutom pratat med slutanvändare som berättar om sitt val av släp, och hur de använder det i sina respektive verksamheter. 

VANLIG MISSUPPFATTNING

Innan vi dyker in bland hårdvaran, låt oss först ta en titt på några centrala begrepp när det kommer till just släpvagnar. Praktisk användning till exempel. Hur tungt får du dra, och vad krävs för att få göra det? Enkelt uttryckt kan man säga att det handlar om två saker: körkortsbehörighet och vad dragbilen håller för. 

Med B-körkort är det tillåtet att dra lätt släpvagn. Lite förenklat kan sägas att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg. Det är dock en sanning med modifikation, eftersom även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan anses vara lätt, så länge den sammanlagda totalvikten på dragbilen och släpet är högst 3 500 kg – och släpets totalvikt inte överstiger bilens maximala dragvikt enligt registreringsbeviset.

Med ett utökat B-körkort, den behörighet som brukar kallas B96, utökas den tillåtna sammanlagda totalvikten för dragbilen och släp till 4 250 kg. Som tidigare gäller dock att bilens maximala dragvikt inte för överskridas. 

Med ett BE-körkort är det tillåtet att dra en eller flera tillkopplade släpvagnar med en sammanlagda totalvikt upp till 3 500 kg, vilket gör att den maximala sammanlagda totalvikten för dragbil och släp landar på 7 000 kg. 

En vanlig missuppfattning i sammanhanget är att utökat B-körkort eller BE-körkort även skulle ge rätt att köra tyngre dragfordon över 3 500 kg, vilket alltså inte stämmer. För detta krävs alltid C-körkort. 

Du som kör eldrivet, eller kanske tittar på eldrivna alternativ, bör också vara medveten om att eldrivna transportbilar för att maximera räckvidden som regel har en betydligt lägre dragvikt än bensin- och dieselbilar, särskilt när det kommer till den större klassen. För många modeller ligger den rekommenderade dragvikten på noll. 

OLIKA HASTIGHETSGRÄNSER

Hastigheten då? Hur fort man får köra med släpvagn beror dels på hur släpet i fråga är konstruerat, dels på hur det är lastat. Här skiljer man också på lätta och tunga släpfordon, samt om släpet är bromsat eller obromsat. För dig som behöver förflytta dig längre sträckor med släp i arbetet, kan just maxhastigheten naturligtvis vara av stor betydelse. 

30 km/h gäller för den kategori som kallas efterfordon. Som efterfordon räknas som exempel till dragbil kopplade (oregistrerade) tryckluftskompressor, skyliftar, båttransportvagnar och tankvagnar. Efterfordon ska också vara utrustade med LGF-skylt, och får inte framföras på motorväg.

40 km/h gäller för lätta obromsade släpvagnar, där släpets totalvikt överstiger halva dragfordonets tjänstevikt.

80 km/h gäller för bromsade släpvagnar, samt för obromsade släpvagnar där släpets totalvikt understiger bilens halva tjänstevikt.

Med snart fyra decennier i branschen är Bålsta Släpet AB utan tvekan en av den svenska marknadens mest erfarna spelare när det kommer till produkter som flakvagnar, transportsläp, kombisläp/skåpsläpvagnar och entreprenadsläp.

I den egna fabriken i Bålsta norr om Stockholm tillverkar man själva helfordonsgodkända vagnar och chassin av varmförzinkat stål med en kvalitet som under årens lopp genererat många återkommande kunder. 


3-axlad släpvagn från Bålsta Släpet (HB6-3500M) med lastyta på 600 x 220 cm. På bilden är släpet fullastat till en totalvikt av 3 500kg. Foto: Bålsta Släpet.

Utöver de serietillverkade släpen erbjuder man även olika typer av specialsläp och skräddarsydda anpassningar. Bland kunderna för dessa specialsläp kan nämnas till exempel Räddningstjänsten och Atlas Copco. 

– Det fina är ju att du egentligen bara behöver en dragbil, och kan sedan ha olika släp för olika arbetsuppgifter, säger Niclas Hedberg, säljare på Bålsta Släpet.

Niclas Hedberg, säljare på Bålsta Släpet. 

– Du kan ha ett släp lastat med till exempel en minigrävare, sedan ett annat redo för att transportera material som virke och gips, eller köra bort byggavfall från arbetsplatsen. En annan fördel är såklart att släpet går att lämna på arbetsplatsen, vilket gör att man slipper köra omkring med stora vikter. Det finns godkända lås att köpa till. Redan där har man löst en stor del av transporterna, utan att behöva plocka ut stora lastbilar.

En annan fördel med släpen, menar Niclas, är att de är oömma. 

– Du kan slänga in järnrör och annat, och bete dig ganska ”elakt” överlag. Gör man det med en bil så blir det ofta bucklor på utsidan. 


Kundanpassat släp från Bålsta Släpet med en lastyta på 350 x 170 cm och lastkapacitet på 2 000 kg. Foto: Bålsta Släpet.

För de hantverkare som är ute efter ett alternativ till en skåpbil eller en lätt lastbil erbjuder Bålsta Släpet fyra stycken inredningsbara kombisläp/skåpsläp, från den minsta modellen C2 som lastar 645 kg till den största modellen C4 som lastar 1 125 kg.

”Fördelen är också att det, till skillnad från till exempel en skåpbil, blir väldigt högt i tak när du öppnar kåpan”

– Niclas Hedberg, säljare på Bålsta Släpet

– Det är en lösning som fyller många behov, säger Niclas. Alla våra skåpsläp har till exempel tippfunktion, så du kan köra upp och ned med pirra. Du kan trucklasta släpet, eftersom bakdörren har en dubbelfunktion. Och det går att montera hurtsar och annan inredning.

– Fördelen är också att det, till skillnad från till exempel en skåpbil, blir väldigt högt i tak när du öppnar kåpan. Det är lättare att stå raklång. Sedan går den såklart att extrautrusta, till exempel med dubbdäck eller aluminiumkåpa.

Vilka kunder är det som köper de här skåpsläpen?

– En yrkesgrupp som gillar skåpsläpen är rörmokare. De kan både forsla nya maskiner till jobbet, och sedan forsla bort de gamla. En rörmokare har inrett hela släpet, med plats för verktyg, material och så vidare. 

Hur går det till att beställa ett specialsläp från er?

– Som kund kan man komma in med vissa specifikationer, och sedan få en specialanpassad lösning. Bara för några dagar sedan kom det in en kund som behövde ett släp för en belysningsmast. Den kunden kom helt enkelt in med masten, och vi kunde sedan anpassa släpet efter den. Mycket går att göra via vår konfigurator som finns på vår hemsida. Då får man också direkt fram ett pris för lösningen.


Motorcykelsläp från Bålsta Släpet med nedsänkta hjulbaljor och lådor fram för reservdelar och tillbehör. Foto: Bålsta Släpet.


När vi ändå är inne på priser. Ungefär vad får man ge för ett av era skåpsläp?

– Tittar vi på vår minsta modell C2, som mäter 2,5 x 1,30 meter, så ligger den på 41 500 kr plus moms i standardutförande. Vi inreder ju inte släpen, så den kostnaden tillkommer ju för den som vill ha inredning. 

Vilka är de viktigaste trenderna inom slävagnslösningar just nu?

– Jag skulle säga att det går mer åt lösningar för energimarknaden. På senare tid har vi till exempel fått flera beställningar på släp särskilt anpassade för olika typer av batteripack/energilager. Det kan vara batterier som väger upp mot 3 000 kg, där kunden kommer in med ett batteri, som vi sedan måttar av. Jag misstänker att en del av populariteten har att göra med elpriserna, och att det idag är ganska dyrt med bygg-el på arbetsplatserna.  

Någon personlig favorit bland era släp?

– Det skulle i så fall vara vår 3,5 tons bil- och maskintransport [Bil 3500J], som är lite av ett flaggskepp hos oss. Det är ett riktigt stort och snyggt släp med tippfunktion, vinsch och stoppklossar som kan användas för att transportera allt från bilar och maskiner till pallgods och virke.

En av de mest kompletta släpvagnslösningarna för dig som är ute efter ett alternativ till en professionellt inredd skåpbil eller mindre servicebuss, är skåpvagnen Toolbox som marknadsförs av Västervik-baserade Westbay Solutions, som inte bara är generalagenter för några av Europas största släpvagnschassitillverkare, utan sedan en tid tillbaka även auktoriserade återförsäljare av Dodge RAM och Fiat Professional.

”FLEXIBEL LÖSNING”

Toolbox består, enkelt uttryckt, av ett släp med ett isolerat sandwichskåp på. Till skillnad från ett traditio-nellt plywoodskåp kan du välja om det ska byggas med eller utan lämmar för underliggande förvaring.

– Trenden är att fler och fler vill ha en släpvagnslösning som kan dras av en vanlig personbil, dels av skattetekniska skäl, dels för att folk vill ha en lite mer flexibel lösning, säger Tobias Persson, säljare på Westbay.


Tobias Persson, säljare på Westbay. 

– Idag har företag som NCC, Hydroscand och Mockfjärds valt att gå över till en Toolbox. Många vill komma ifrån det där med att fler gubbar är beroende av samma bil. Generellt så är det framför allt hantverkare och servicetekniker som använder Toolbox. Bland snickarna är det till exempel populärt med slädar ut genom luckan, för att enkelt få ut till exempel kap- och gersågen. 

Är det bara att slänga in ”vanlig inredning” i Toolboxen?

– Självklart. Det går bra. På Westbay har vi till exempel ett väldigt bra samarbete med System Edström, som vi använder. Vi tycker de har bra produkter. Men det går ju att bygga in egentligen vilken inredning som helst. 


Skrymmande last? Med Toolbox från Westbay bevaras lastutrymmet under skåpet. Takräcke är också standard. Perfekt för exempelvis längre material eller stegar. Foto: Westbay. 

Westbay’s nisch är specialanpassade släp. Även traditionella skåpsläp går att bygga med luckor eller inredning efter kundens önskemål. Foto: Westbay. 

En populär lösning bland kunder som entreprenörer, åkare och kommunalförvaltare är Westbays Adam Multitransport, en platt vagn med, uppkörningsramp och hydrauliskt höj- och sänkbara axlar och tippning åt tre håll som möjliggör lastning och lossning av massor upp till 2 340 kg.  

– Vi har märkt att allt fler åkeriföretag kommer till oss. Många vill pressa kostnaderna i sin organisation, inte minst nu när drivmedelspriserna ligger så pass högt, och då är ofta de här lite mindre draglösningarna ett betydligt mer ekonomiskt val än en stor lastbil. 


Westbay’s Raceliner finns upp till flakmått 6 600 x 2 470 mm och lastar allt från gods till fordon. Foto: Optimal Lifting. 

Får ni göra mycket speciallösningar åt kunder?

– Det är en del. Vi har både kunder som köper mer eller mindre färdiga lösningar, och de som vill ha skräddarsydda lösningar. På vår hemsida har vi också vår konfigurator, där man kan specificera sitt släp, välja tillval och så vidare. Det handlar om att hitta den bästa lösningen för kunden. 

Hur många är det egentligen som använder de där digitala verktygen?

– Jag skulle ändå säga att de flesta av våra kunder gör det i någon utsträckning. Många företag erbjuder ju den typen av lösningar idag, till exempel IKEA, eller hela bilbranschen. Det är bra att man som kund kan läsa på lite innan och klura själv. Men ibland kan ju också en färdig produkt vara den bästa lösningen. Man behöver inte uppfinna hjulet varje gång.

”Mångsidigheten är fantastisk”

– Rickard Lindberg, VD på Lifton om företagets mobila trailerkran, som de menar kommer ta ”marknaden med storm”

En ny typ av släpvagnsprodukt som avslutning. Under hösten har Borlänge-baserade Lifton AB, som de flesta i branschen känner till som en ledande återförsäljare av maskiner som bomliftar, skyliftar och saxliftar, lanserat en mobil trailerkran från tyska tillverkaren Paus som de menar kommer att ta marknaden med storm.

– Konceptet är inte helt nytt, men nära på, säger Rickard Lindberg, vd för Lifton. Det är någon aktör som plockat hem någon enstaka liknande maskin, men vi är de första som går ut brett med en sådan här produkt. Vi har precis presenterat kranen för flera stora företag, och överlag har det varit riktigt, riktigt bra respons.

Rickard Lindberg, vd för Lifton. 

Trailerkranen kommer i två modeller: SKYWORKER PTK 31 och SKYWORKER PTK 27, där produktnamnen skvallrar om bomlängden, 27 respektive 31 meter. En av de största skillnaderna mellan de två kranarna är annars att den större modellen SKYWORKER PTK 31 har hydraulisk bomarm, och en egen dragstång.

Båda kranarna kan fås med diesel eller bensinmotor och PTK 31 kan förses med elmotor. Drift- och funktionsmässigt samt sett till hur kranarna används, är dom i övrigt ganska lika. Det är samma drivning, samma radiokontroll och samma utförande.

– Vi hade två stora företag här igår som var här och tittade. Det ena var en takfirma som lägger tak. Man lyfter upp material som pannor och läkt, och man lyfter ned byggavfall under arbetets gång. Ett annat företag arbetar med markentreprenader. De såg möjligheter med att kunna lyfta ut armeringsmattor som ska långt ut på plattorna.


SKYWORKER PTK 31 erbjuder en nyttolast på upp till 1 600 kg och en maximal bomlängd på 31 m. Utöver bensin/diesel kan kranen även drivas med elmotor. Foto: Lifton. 

Hur ser alternativen ut idag?

– Måste du lyfta någonting, och inte har en sån här lösning. Då är alternativet idag att ringa efter en stor mobilkran, eller en stor lastbil med kran. Den typen av kranar gör också mycket märken och skador på marken där de används. Du behöver stora passager där kranarna ska ta sig in, och du är ofta tvungen att ta ned häckar och grindsstolpar.

– Det är tunga maskiner, och det är framför allt väldigt dyrt och hyra en maskin med förare som har YKB [yrkeskompetensbevis] och krankort. Det är så man jobbat i Sverige hittills. Det spelar liksom ingen roll om det är 150 kg eller 1,5 ton som ska lyftas. Det är samma maskin som kommer. 

Vilka är det framför allt som kommer att kunna ha nytta av en sån här lösning?

– Det här är en produkt som många kan använda, fortsätter Rickard. Takläggare, snickare, målare, elektriker och husleverantörer. Och allt från privatpersoner till stora byggfirmor kan ha nytta av kranen. Just mångsidigheten är fantastisk. Det är också en maskin som vi definitivt tror kommer att finnas på hyrfirmorna i framtiden. 

Hur fungerar det, rent praktiskt, att jobba med kranen?

– Du hakar på kranen bakom bilen. Och där kan du välja att ha den registrerad för 80 km/h eller som LGF (långsamtgående fordon) för 30 km/h. Man kör ut kranen på arbetsplatsen. Kranen har egen drift på hjulen, så du behöver inte backa kranen på plats.

– Drivningen är extremt bra. Det är inga Robson-rullar som på många skylifts, utan riktiga kugghjul som biter i ordentligt och klarar ganska stora lutningar. Kranen har automatisk stödbensuppställning och nivellering. Det är en knapp, så ställer kranen upp sig själv. Sedan är det bara att börja jobba. Från att du hängt av den från bilen så pratar vi kanske om 3–5 min innan du kan börja jobba. 

Vilken typ av certifikat/utbildning krävs för att använda kranen?

– Det som behövs för att kunna använda kranen är utbildningen Säkra lyft samt utbildning för minikran [upp till 10 tonmeter].

Vad ligger en sån här kran på kostnadsmässigt?

– Vi har gått ut med ett erbjudande. Tar man den mindre kranen [PTK 27] på leasing, så hamnar man på en summa runt 8 000–8 400 kr per månad. Det kan jämföras med en lastbilsmonterad kran med förare, som kostar runt 2 000 kr/tim. Så länge man jämför äpplen med äpplen så är det ekonomiskt sett en ”no brainer”. 

DET LILLA ENTREPRENADFÖRETAGET

Stefans släplösning från Bålsta Släpet lastad med minigrävaren Kubota KX019-4, en maskin på 1 855 kg. Foto: LSJ Trading Gräv & Schakt.

Det huvudsakliga verksamhetsområdet för LSJ Trading Gräv & Schakt är att gräva ned fiber. Till detta används dels en minigrävmaskin på 1,9 ton från Kubota, dels en större grävmaskin när det handlar om jobb som linjegrävning. För att transportera den mindre Kubota-maskinen använder företaget ett öppet släp från Bålsta Släpet, medan den större grävmaskinen transporteras på lastbil. 

– Jag köpte släpet när jag köpte minigrävaren, säger Stefan Järrefors, LSJ Trading Gräv & Schakt. Det är ett släp på 700 kg, ett av de större släpen som Bålsta Släpet har. Släpet har en ramp, du fäller ned en lem, kör upp maskinen och binder sedan fast maskinen på fyra hörn. Det är jättesmidigt. Man låser släpet fram i kulhandsken, vilket är bra. Man slipper ha en massa extra lås med sig.


Stefan Järrefors, LSJ Trading Gräv & Schakt. Foto: Privat.

Vad är det framför allt som skiljer ditt specialsläp från ett ”vanligt” släp?

– Det är mycket kraftigare, och har en kraftigare stomme och är förstärkt, särskilt undertill, för att orka med. Sedan är det också boggie-släp [släp med två axlar som sitter mindre än två meter från varandra], med fyra hjul. Spontant är jag väldigt nöjd. Det är kvalitet rakt igenom. Det säger dem även på besiktningen. Den går igenom rakt av. Överlag är jag väldigt nöjd. Det är kvalitet rakt igenom. Jag har haft det här släpet nu i fyra, fem år och kört en hel del grävmaskiner med det. Det är knappt så att det syns.

Brukar du lämna släpet kvar på arbetsplatsen?

– Det beror på jobbets natur, och var man jobbar någonstans. Är det ett utsatt område vill man ju inte ha kvar grejerna. Är det ute på landet kanske grejerna kan vara kvar.



ANLÄGGNINGSFÖRETAGET

Företaget Pelcon är verksamt inom anläggningsbranschen, där man bland annat jobbar åt Peab Anläggning med allt som rör tillfälliga trafikanordningar och vägarbeten i stort. Utöver arbeten åt Peab Anläggning så utför Pelcor också markentreprenader i varierande storlekar.

I jobbet använder företaget en Adam Multitransport från Westbay. Pelcon använder vagnen i sitt dagliga arbete och lastar allt från maskiner, byggmaterial och skyltar till tillfälliga trafikanordningar. Det stora flakmåttet och den höga kapaciteten gör att multitransporten passar verksamheten mycket bra. 


Adam är en högbyggd vagn med avtagbara och fullt fällbara lämmar. Baktill sitter en förstärkt uppkörningsläm för fordon och maskiner. Foto: Pelcon. 

– Eftersom det är ett treaxlat släp så är det inte lika känsligt med kultrycket, säger Mathias Pelkonen på Pelcon. Hävstångseffekten blir mindre desto fler axlar du har. Lastar du någonting i framkant på ett enkelaxlat släp så får du en ganska stor hävstång. Vagnen är väldigt stabil, både att gå på och jobba från.

– Med en lastvikt på nästan 2 500 kg så får man alltid med sig det man behöver. När du jobbar från släpet så har du heller inte något hjul som är i vägen, vilket gör att man lätt och smidigt kan nå stora delar av lasten utan att hoppa upp på släpet. Detta då samtliga hjul är under flaket.


Mathias Pelkonen, Pelcon. 

Vad kör ni med släpet?

– Ingen dag är den andra lik. Idag har vi varit ute med ett tiotal längre stolpar och betongfundament. Att både få med sig skrymmande och tunga saker gör att släpet kommer väl till hands. Vi kör mycket skyltar, sådana du ser på de stora riksvägarna, i olika storlekar. Vi hyr också en del anläggningsmaskiner och då kan vi ofta sköta transporterna själva.

Hur använder ni trevägstippfunktionen?

– Tippfunktionen är guld värd. När du till exempel ska lasta en maskin, så är det bara att tippa släpet bakåt, köra på maskinen och sedan köra iväg. På många jobb har du alltid en mindre mängd material över. Det kan vara grus, jord, asfalt och så vidare eller att man ska ta med sig någonting till en arbetsplats. Då kan man även tippa åt sidorna. Du lastar material och när du kommer fram till arbetsplatsen så trycker du bara på en knapp på fjärrkontrollen, så tippas flaket hydrauliskt till höger eller vänster. Du tippar av allt material på sekunder, istället för att stå där med en spade eller liknande. 


Med ett enkelt knapptryck på fjärrkontrollen så står släpet redo att lastas med maskiner, bilar och annat önskvärt. Foto: Pelcon. 
Westbays multitransport Adam går även att få som trevägstipp i flakmåttet 5 200 x 2 100 mm.  De avtagbara lämmarna gör att släpet blir väldigt användarvänligt och går att anpassa efter flera olika behov. Foto: Pelcon. 

Vad är det bästa med att jobba med släpvagnslösningar?

– Egentligen så är det ju inte unikt med släpvagnar, men om man tänker till och har ett flertalet släp som vi har, så kan man anpassa och effektivisera stora delar av verksamheten. Det sparar både tid och pengar och gör allt mycket roligare. Vi har totalt fem släp, varav två nyare från Westbay, och blir ständigt påminda om hur smidigt det är. 



KRANSPECIALISTEN

Efter att ha sålt sitt tidigare företag, som varit verksamt inom anläggning och trafikanordningar, till Ramudden hösten 2021 startade Klaus ”Klarre” Wester företaget Optimal Lifting tillsammans med kollegan Douglas Olderin. Under de år som Klarre drivit företag har han uppskattningsvis haft sju, åtta släp från Westbay. 


Douglas Olderin (vänster) och Klaus ”Klarre” Wester, Optimal Lifting. 

Det senaste tillskottet i maskinparken är en Raceliner, en släpbaserad transportlösning med underliggande axlar, ett flakmått på 2 400 x 6 100 mm och en innerhöjd på 1 500 mm som standard. 

En smart funktion med de underliggande hjulen är att den lastade bilens dörrar alltid går att öppna, samt att man alltid enkelt kommer åt hjulsurrningar. Du kan även trucklasta gods från sidan. Denna flexibilitet gör att släpvagnen registreras som flaksläpvagn med tippfunktion och inte som biltransport. 

Standardutrustningen på Raceliner är omfattande. Hydrualtipp, aluminiumfälgar, durkaluminiumgolv med träkärna, lastlåsskenor utmed hela flaket, tremeters aluminiumramper med rampfack bakom registreringsskylten och gasdämpad öppning av den TIG-svetsade aluminiumkåpan. Det finns även flera fina tillbehör att välja mellan, såsom elvinsch med radiofjärrkontroll. 


Raceliner bygger på samma princip som Westbay’s Adam men utrustas med kåpa för att köra täckta transporter. Kör upp fordon och maskiner på ramperna eller trucklasta från sidan. Foto: Optimal Lifting. 

– Jag har en förkärlek för släp i alla dess former, säger Klarre. Jag har haft allt från multitransportvagnar då jag körde större entreprenadmaskiner. Jag har även haft mindre multitransportvagnar, ett kransläp och en skåpvagn. Vår senaste Raceliner använder vi till att köra till exempel fyrhjulingar på larver, material som koppar, stål och specialbyggda grejer som man kanske inte alltid vill skylta med. 


Lastning av balkar från Adam Multitransport med hjälp av bakmonterad kran på Optimal Liftings pickis. Foto: Optimal Lifting. 
Adam Multitransport byggs ofta som treaxlad och med 10-tums hjul. Kapell finns som standardtillbehör till alla flakmått. Foto: Optimal Lifting.

Hur fungerar det när du kommer till Westbay med en idé för ett släp?

– Jag ringer och säger att ”Jag vill göra så här”. Då har man ju ofta en del mått och så. Till exempel för de containers vi vill kunna köra med det nya släpet. Jag har också använt deras konfigurator på deras hemsida. Den är väldigt bra, tycker jag. Du kan välja väldigt mycket som kund. 

Några planer på fler släp?

– Vi har faktiskt beställt ett nytt specialbyggt släp som kommer i december, ett flaksläp med containerlås, så att man enkelt kan låsa fast en container på flaket. Det gör att man slipper alla dessa förbannade spännband.


SKRIVEN AV
David Liljefors

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER REPORTAGE

VISA FLER