DMH Provkör Renault Master

Skåp med plats för firmafesten
DMH Provkör Renault Master

Som sig bör med nyutvecklade bilar har även Renault hakat på den positiva trenden där törstiga motorer bytts ut mot bränslesnåla motorer med god prestanda. Dubbelturbomotorerna med 135 och 165 hästar är nyheter som sticker ut i senaste Master. Vi har provkört en bil med ett gigantiskt skåp. Eller vad sägs om 17 kubikmeter med en takhöjd på 2,70 meter?

Det största skåpet av Renault Master är vikt för dig som har bestämt dig för att själv köra ut allt byggmaterial och alla verktyg till bygget. Eller som tänkt ha bilen som rullande verkstad. Och varför inte, när du ändå håller på, så kan du lika gärna flytta ut kontoret i bilen. För Renault har verkligen tänkt till ordentligt och byggt en bil där hytten har lättillgängliga förvaringsutrymmen och genomtänkta kontorslösningar. Det vridbara bordet med skrivplatta mellan stolarna i framsätet är en smart lösning för att avvika från bygget när kontorslusten faller på.

Smidig körning med stort skåp
Extra lastramp för till exempel en Bobcat
Med tanke på att skåpet är så stort att hela fem europapallar får plats är bilen förvånansvärt smidig att manövrera. På asfalt från 70 kilometer i timmen och uppåt är bilen imponerande skön att köra. Den välisolerade hytten spär på den goda komforten. Master funkar även för det mesta bra på slingrig grusväg. Men när hastigheten sänks och motorn går ner på låga varv gör sig lastbilskänslan påmind och bilen känns plötsligt klumpig att manövrera.

Det som sticker ut med Renault Masters första facelift sedan 2010 är de nya motorerna Energy dCi 135 och Energy dCi 165. Samtidigt som de ger högre effekt drar de, enligt Renault, upp till 1,5 liter mindre diesel per 100 kilometer mot tidigare motorer. En stor vinst med dubbelturbo (Twinturbo-teknik) är också möjligheten att kombinera bra vridmoment vid låga varvtal och högre effekt från dieselmotorn. Tekniken gör så att motorn hela tiden körs på sina optimala nivåer, vilket drar ner dieselförbrukningen och CO2-utsläppen. Jag testar bilen utan last, vilket förstås ger en helt annan körupplevelse än med last. Motorn med dubbelturbo skulle definitivt göra sitt till för att höja körkomforten med ett fullastat skåp i den bakhjulsdrivna bilen.

Renault + Nissan + Opel
Det som numera oftare är regel än undantag i bilvärlden gäller även för Master. Renault har nämligen i ett nära samarbete med Nissan och Opel byggt Nissan NV400 och Opel Movano. Så för dig som är ute efter en ny stor bil så spelar det egentligen mindre roll vilket bilmärke du väljer av dessa tre. Skillnaden mellan bilarna är små, det som främst skiljer dem åt är emblemet på fronten.

En fråga som jag dock ställer mig är: Varför är bilen inte utrustad med backkamera som standard utan endast en backsensor? Det är antagligen en prisfråga? Men efter min provkörning konstaterar jag att det faktiskt är galet att manövrera Master utan att ha en backkamera. Och att fickparkera bilen med endast backsensor är ett stort irritationsmoment. Så räkna med att köpa till en backkamera om du väljer en Master som nästa bil.

Ett infotainmentsystem som heter duga Nya Master har en väl genomtänkt hytt Stor bil med bra döda-vinkel-koll

 

FAKTA Renault Master
Ekonomi
Grundpris:
245 600/ 337 380 kr.
Leasing: Första förhöjd leasingavgift: 49 120/67 520 kr
Leasingavgift/månad: 4 382/5 802 kr
Leasingtid: 36 månader
Restvärde: 730 680/101 200* kr
Bränslealternativ l/100 km: Diesel fr. 6,9

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även försäkringen under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2015. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper:
Goda köregenskaper på landsväg, lastbilskänsla på låga varv
Säkerhet, grundutrustning i urval: ABS, ESP, ASR, krockkudde förarsida etc.
Konkurrenter (i urval): Volkswagen Crafter, Mercedes-Benz Sprinter
Motoralternativ: 2,3 l dCi 165 hk/360 Nm vid 1 500 v/min (provkörd bil), finns även med 110/125/150 hk.
Lastutrymme: 17 m3 (provkörd bil), finns skåp med 8-17 m3.
Växellåda: Man. 6-vxl (provkörd bil), finns även med robotiserad vxl-låda
C02-utsläpp i g/km: Fr. 180
Max lastvikt/ dragvikt: 1 000/2 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD bakhjulsdrift (finns även med framhjulsdrift)
Webbsida: www.renault.se

plus
Dubbelturbon ger starkare körupplevelse
Följsam på landsväg trots sin storlek
Plats för fem europapallar
Många förvaringsutrymmen
Enkelt att ställa in Bluetooth
Välutvecklat infotainmentsystem

minus
Lastbilskänsla vid låga varv
Varför är inte krockkudde standard på passagerarsidan?
Halvrisig funktion för start i backe

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

FLER TESTER

VISA FLER