Ny produkt kan “revolutionera betongbranschen” – minskar klimatavtrycket med 95 procent: “Ljusare framtid”

Boliden har gjort ett “betydande tekniskt genombrott”
Ny produkt kan “revolutionera betongbranschen” – minskar klimatavtrycket med 95 procent: “Ljusare framtid”

Boliden har gjort ett tekniskt genombrott där slagg från befintlig metallproduktion i smältverk kan omvandlas till cementersättning. Nu meddelar företaget att ett inledande projekt med den svenska betongkoncernen Thomas Concrete Group bekräftar såväl produkt- som produktionsprestanda.
– Cement står för en stor del av det globala koldioxidutsläppet, vilket förstås gör branschen angelägna om att hitta nya, alternativa produkter utan att kompromissa med kvalitet, säger Åke Roos, programansvarig på Boliden.

Som första gruv- och metallföretag i världen har Boliden gjort ett banbrytande genombrott där slagg från befintlig metallproduktion i smältverk modifieras till cementersättning. Jämfört med traditionell betongproduktion innebär Bolidens nya produkt att klimatpåverkan kan reduceras med cirka 95 procent för varje andel vanlig cement som ersätts. Tekniken möjliggör dessutom ett bättre metallutbyte för Boliden.

– På Boliden vill vi driva industrins omställning och vår nya produkt är ett klockrent exempel på hur innovation, adaption och 100 år av ingenjörskonst kan bidra till en ljusare framtid för kommande generationer, säger Åke Roos, programansvarig på Boliden i ett pressmeddelande.

Och tillägger:

– Cement står för en stor del av det globala koldioxidutsläppet, vilket förstås gör branschen angelägna om att hitta nya, alternativa produkter utan att kompromissa med kvalitet. Projektet med en ledande aktör som Thomas Concrete Group var därför ett naturligt steg i processen, och därtill ett fint exempel på ett samarbete sprunget ur samma ambitionsnivå.

BEKRÄFTAD PRODUKTIONSPRESTANDA

Och ett initialt projekt tillsammans med den svenska betongkoncernen Thomas Concrete Group bekräftar alltså såväl produkt- som produktionsprestanda.

I dagsläget har produkten förbättrats ytterligare, med en fördubblad reaktivitet jämfört med den första prototypen. Det resulterar i en högre utbytesgrad som vidare sänker koldioxidavtrycket.

Thomas Concrete Group investerar sedan tidigare stort i forskning och utveckling för att minska betongens klimatpåverkan. Forskning sker även på RISE samt vid universitet och högskolor. Testerna tillsammans med Boliden har pågått i 18 månader och prototypblocken producerades i Thomas Concrete Groups dotterbolag Thomas Betongs fabrik i Lane-Ryr.

– Vi har som ambition att kontinuerligt minska vårt koldioxidavtryck och vara föregångare för en mer hållbar byggsektor, säger Lennart Björnström, COO på Thomas Concrete Group. Den svenska byggbranschen behöver ställa om till klimatneutralitet, men tempot behöver öka samtidigt som man bibehåller konkurrenskraften. Och då är forskning och projekt av det här slaget helt avgörande.

PATENTANSÖKNINGAR INLÄMNAT

Patentansökningar för Bolidens cementersättning har lämnats in och en förstudie avseende kommersialisering av produkten har inletts. Vidare har en förstudie kring en produktionsanläggning med kapacitet för minst 250 000 ton per år påbörjats.

Studien beräknas slutföras under första kvartalet 2025.

SKRIVEN AV
DMH
Sedan starten har DMH - Den Moderna Hantverkaren publicerat mängder av artiklar, nyheter, reportage och tester för den professionella hantverkaren. Tidningen uppstod ur behovet av en riktig branschtidning för skickliga yrkesmän.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *