Med maskinparken i molnet.

I vår artikelserie om digitaliseringen av hantverksbranschen har vi den här gången ”landat” hos Mircon Bygg AB i Malmö – ett byggföretag som 2017 tog beslutet att implementera en ny molnbaserad plattform för inventariehantering.
Med  maskinparken i molnet.

Handen på hjärtat, hur pass bra koll har du egentligen på var företagets verktyg och maskiner befinner sig under en given arbetsvecka? Vem använde och ansvarade senast för borrhammaren, svetsen eller den numera trasiga rotationslasern? I vår artikelserie om digitaliseringen av hantverksbranschen har vi den här gången ”landat” hos Mircon Bygg AB i Malmö – ett byggföretag som 2017 tog beslutet att implementera en ny molnbaserad plattform för inventariehantering.

Mircon Bygg, som mestadels jobbar med entreprenader i Malmö, Lund och Helsingborg med omnejd, har två huvudsakliga verksamhetsområden: traditionella betongarbeten (isolering, armering, form och gjutning) och komplettering av stommar (montage av väggar, tak, fönster, dörrar, och lister.)

– Man kan säga att vi är med och bygger upp både utvändigt och invändigt, säger Mikael Askonius, verksamhetsansvarig på Mircon Bygg. 

Ett så pass brett verksamhetsområde kräver naturligtvis en hel del verktyg och maskiner. För att hålla koll på utrustningen använder Mikael och hans kollegor på Mircon Bygg sedan en tid tillbaka Hilti ON!Track, ett digitalt inventariesystem som använder slitstarka Bluetooth-taggar med streckkoder för att kommunicera med en molnbaserad mjukvara som kan köras på mobila eller stationära enheter. 

Så här funkar det i korthet: Efter att du ”taggat” den utrustning du vill lägga in i systemet registrerar du varje inventarie via ett enkelt gränssnitt. När detta är gjort har du, via Hiltis app, full koll på maskinparken direkt i mobilen 

Var befinner sig ett visst verktyg? Vem använder det? När är det dags för att förnya certifikat, eller skicka dammsugare/stoftavskiljare eller skyddsselar på obligatoriska funktionskontroller? 

Systemet förenklar dessutom avsevärt processen med rapportering till polis och försäkringsbolag om utrustningen skulle bli stulen, och fungerar för all typ av utrustning, oavsett tillverkare.   

Hilti ON!Track har en kostnadsmodell som är baserad på antal inventarier, inte antal användare/licenser som många andra digitala plattformar för byggbranschen. 

Mircon Bygg har idag 500–700 inventarier inlagda i ON!Track-systemet, ”allt från gipsverktyg till skruvdragare”, och betalar för detta en fast månadskostnad på 3 000 kr – en kostnadsnivå som tillåter upp till 1 000 inventarier.

– När vi sätter ett verktyg i händerna på våra killar har vi inte bara full koll på var det befinner sig och vem som använder det, säger Mikael. Den personen blir numera även personligt ansvarig för verktyget under den tid han har det, att det underhålls och används på rätt sätt. Skulle det uppstå problem med ett verktyg eller en maskin så kan vi enkelt se vem som använde [och ansvarade] för det sist. 

Hur var det att komma igång med systemet? Var det något som ni upplevde som svårt eller krångligt? 

– Det stora jobbet är ju att registrera allting, men när det jobbet är gjort och du ”kopplat på” appen är det en väldigt enkel och användarvänlig plattform. På Mircon Bygg har vi både verktyg som är kopplade till personer och verktyg som är kopplade till projekt. Säg att vi till exempel byter arbetsplats. Då flyttar du först maskinerna fysiskt från en plats till en annan, sedan går du in och flyttar dem i appen. Hos oss är det främst ”kontoret” plus maskin- och lageransvariga som använder systemet. 

Läs hela reportagen här.

Text: David Liljefors

SKRIVEN AV
David Liljefors

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *