Maskinuthyrning: En bransch i förändring
Uthyrningsbranschen är hetare än någonsin. Och med uppdaterade miljökrav, elektrifiering och ett ständigt växande utbud av digitala tjänster att ta hänsyn till, handlar de ledande maskinuthyrarnas serviceerbjudande idag om betydligt mer än att tillhandahålla fungerande maskiner för en vettig peng. Det betyder också stora möjligheter för de entreprenörer som väljer att utnyttja det.
Det klassiska uttrycket ”En fågel i handen är bättre än tio i skogen” har väl fortfarande en viss bäring i många sammanhang. Men ponera att tusentals fåglar ständigt skulle vara tillgängliga som alternativ till den ensamma fågeln i handen, inte bara i skogen utan direkt i mobilen.
Att hyra handlar inte bara om en närmast obegränsad tillgång till de senaste (och miljömässigt vassaste) verktygen och maskinerna. Genom att hyra betalar du bara för den faktiska användningen, medan uthyraren står för övriga kostnader som annars snabbt har en tendens att ackumuleras vid köp: underhåll, transport och förvaring till exempel. För att inte tala om kostnaderna om maskinen skulle gå sönder eller få fötter.
En allt viktigare aspekt av uthyrning är hållbarhet. Genom uthyrning kan fler personer använda färre maskiner, och varje maskin kan utnyttjas med maximal effektivitet under hela sin livslängd.
Några centrala saker om den svenska uthyrningsbranschen i stort som inledning. Uthyrningen ökar över lag, inte bara i Sverige utan även i Europa. Det visar aktuell statistik från bland annat branschföreningen Swedish Rental.
Under de senaste åren har uthyrningsbranschen, i likhet med till exempel verkstadsbranschen, till stor del konsoliderats. Stora bolag, ofta med riskkapitalbolag eller utländska storägare i ryggen, har köpt upp mindre bolag med resultatet att vi fått ett mindre antal större aktörer.
En annan tydlig trend är att uthyrningsföretagen i allt större utsträckning kommit att bli helhetsleverantörer. Inte bara sett till själva arbetsplatsen, där många idag erbjuder kompletta lösningar med installation av till exempel värme, klimat, tillfällig el, ställningar och bodetablering, utan även i form av digitala verktyg, utbildningar och andra tillhörande tjänster
TRE FRAMGÅNGSRIKA UTHYRNINGSFÖRETAG
För att kunna ge en rättvis bild av dessa nya tjänster, och i förlängningen den föränderliga uthyrningsbranschen i stort, har vi träffat tre av landets just nu mest framgångsrika och snabbfotade uthyrningsföretag: Ramirent, Renta och HLL Hyreslandslaget. Och för ett slutanvändarperspektiv har vi i vanlig ordning också pratat med några av de hantverkare som faktiskt hyr från dem.
Med ett 80-tal svenska kundcenter från Trelleborg i söder till Kiruna i norr, samt verksamhet i åtta andra länder som Finland, Norge, Tjeckien och Polen, är Ramirent ett av Europas ledande maskinuthyrningsföretag.
Bland de cirka 160 000 verktyg och maskiner som Ramirent erbjuder sticker bland annat utbud av liftar ut. Efter förvärvet av maskinuthyrningsbolaget Stavdal AB sommaren 2019 är Ramirent Sveriges största uthyrare av just liftar, med 5 800 enheter från ett 10-tal liftcenter runt om i landet. En fördel är att hyresobjekt kan hämtas och lämnas på olika kundcenter, om du inte föredrar att Ramirent ska sköta transporten mot en kostnad.
Ramirent har också ett väldigt brett sortiment av moduler och lokaler, inte bara inom byggbodar och etablering. Under pandemin tillhandahöll man till exempel tillfälliga vaccinationsstationer.
Unikt för Ramirent är också vad som troligtvis är uthyrningsbranschens mest omfattande och genomarbetade utbud av digitala verktyg och tjänster. En av dem är till exempel RamiConnect, en ”uppkopplad arbetsplats” där du som kund kan överblicka vilka verktyg/maskiner som finns på arbetsplatsen, vem som använder dem och vad de kostar per dag eller månad.
Andra verktyg är till exempel EcoSolve där utsläpp och miljöpåverkan kan beräknas, RamiCheck som hjälper dig att hålla koll på besiktnings- och miljödokument samt den ”virtuella arbetsplatsen” SitePlanner.
— Jag tycker det är dags att tvätta bort stämpeln att Ramirent främst finns för vissa, större kunder, säger Samuel Augsburger, försäljningschef för Ramirent Sverige. Ramirent finns för alla, från privatpersoner till offentliga instanser och kommunala bostadsbolag. Och från de största aktörerna inom bygg och anläggning till ”Kalles Bygg”.
Som de flesta uthyrare har även Ramirent vad Samuel kallar ”smör och bröd”-maskiner, maskiner som alltid ska finnas tillgängliga på Ramirents kundcenter.
— Det kan till exempel vara markvibratorer, större bilmaskiner, kapsågar, dammsugare och luftrenare, säger Samuel. Andra maskiner är mer säsongsbetonade, som belysningsmaster och olika typer av värmeprodukter.
Projektledning
Ove Olsson, platschef/produktionschef på Betonmast Göteborg
Hyr hos: Renta
Betonmast är ett bygg- och projektledningsföretag där fördelningen ligger på ungefär 50/50 mellan bostäder och kommersiella projekt. I skivande stund uppgår personalstyrkan för Betonmast Göteborg 60 till medarbetare. Just nu byggs till exempel en helt ny stadsdel längs Litteraturgatan och Backadalen i Göteborg. Under våren 2022 kommer det att vara byggstart för Pedagogen Park, en naturnära stadsdel med bostadsrätter, kontor och service i Mölndal.
— Det mesta vi hyr in har med själva etableringsbiten att göra, säger Ove. Strömförsörjning, TA-material, belysning och skalskydd: grindar, stängsel och ID06-system. Det blir också en del kranar och liftar. Egentligen det mesta förutom rena småmaskiner. Dels använder vi dem inte så ofta, och de som vi väl använder köper vi in.
Vad är viktigast för er när ni hyr?
— Pris är såklart en bit, men självklart är det också viktigt med snabb och bra service, och en kunnig och förstående part. Hur fina program man än har för planering och så vidare, så är det ofta snabba puckar i byggbranschen, och när det uppstår problem måste de kunna lösas snabbt. Då behövs en aktör som man känner sig trygg med. Betonmast har inget avtal med någon hyresleverantör, utan varje projekt handlas upp med den hyresleverantör som vi finner mest lämplig.
Har ni miljökrav på maskiner från era kunder?
— Kravställning på maskiner kommer mer och mer skulle jag säga, särskilt för större maskiner. Jobbar man åt fordonsbranschen här i Göteborg så kan det också finnas krav att maskiner ska vara från en viss tillverkare. Med en ny maskin får du som regel också utrustning som är effektivare och har en bättre arbetsmiljö, mindre vibrationer och så vidare.
Använder du några digitala tjänster?
— Jag har ganska nyligen börjat att använda Renta Easy-appen. Jag tycker att den är super för att se fakturorna på ett bra sätt. Fakturorna har annars en tendens att bli lite förvanskade utseendemässigt i vårat ekonomisystem. Det är också väldigt bra att kunna få en tydlig bild över vilka produkter man har på bygget, och vad som går att beställa.
Som för alla uthyrare är tillgång och service A och O för Ramirent, inte minst när det gäller de större maskinerna.
— Vi har transporter på natten från vårt center i Brunna till våra 80 kundcenter runt om i Sverige, förklarar Samuel. Mindre maskiner kan finnas vart som helst i Sverige dagen efter. Större maskiner försöker vi ha inne på regional nivå, så att de inte ska behöva förflyttas längre sträckor.
En tydlig trend, menar Samuel, är efterfrågan på ”gröna maskiner”.
— Allt fler kunder efterfrågar maskiner med låga eller inga utsläpp. Mycket av det beror på att städerna ställer allt högre krav på miljövänliga maskiner. Idag kan du inte köra med vilken maskin som helst.
Digitalisering och smarta tjänster är inte bara någonting som Samuel personligen brinner för, det är ett område Ramirent under senare år har lagt stora resurser på att utveckla, och då med verktyget RamiConnect som företagets ”digitala bottenplatta”.
— Vi har jobbat ganska länge med digitala tjänster, säger Samuel. Som exempel har digital kontoansökan, där du kan bli kund hos oss på tre minuter i mobilen, funnits sedan sammangåendet med Stavdal 2019. Hyr du till exempel en lift finns det krav på att den ska vara besiktigad. Med vårt verktyg RamiCheck kan du helt enkelt scanna det ID-nummer som finns på alla våra maskiner, och sedan få fram maskinens besiktnings- och miljödokument.
En funktion som Samuel också nämner är möjligheten att enkelt skapa APD-planer med verktyget SitePlanner.
— Arbetsmiljöverket rekommenderar starkt att du gör en APD-plan idag, säger Samuel. Men det är också ett väldigt bra verktyg under införsäljning, där du kan visa kunden ”Så här kommer vi att bygga om er skola”, ”Här kommer det att vara avgränsat”, ”Här kommer ni att kunna bedriva skolverksamhet” och så vidare. Generellt är det få företag utöver de allra största i Sverige som har tid och råd att göra APD-planer idag. Och många av de som faktiskt gör det sitter fortfarande och ritar dem i PowerPoint.
Betongarbete och
stommontage
Patrick Rynghill, lager/
maskinansvarig på Mircon bygg AB
Hyr hos: Ramirent
Mircon Bygg AB är ett är ett svenskt byggföretag med omkring 40 anställda som specialiserat sig som underentreprenör inom betong- och stomkompletteringsentreprenader. Bland de senaste projekten kan nämnas betong- och stomkompletteringsarbeten för bostadsrättslägenheter i kvarteret Dockporten i Malmö och kvarteret Gränden i Lund.
— Vi har egentligen det mesta i maskinväg själva, säger Patrick. När vi hyr så är i huvudsak av två anledningar. Antingen att det handlar dyrare maskiner som vi själva inte handlat in eftersom de inte används tillräckligt ofta. Det kan till exempel vara armeringsklippare, bockmaskiner, cementbaskar, vibrostavar eller ställningar på betongsidan, eller någon större borrhammare eller spikpistoler när det kommer till snickeri och innerväggar. Eller så beror det på att har maskiner gått sönder och vi inte har fler på lager att ersätta dem med. Så sent som igår så körde jag in och hyrde en liten maskin, eftersom en av våra gick sönder ute på bygget. För att ta ett skräckexempel, najomater som vi använder för najning och distanssättning av armeringsjärn har en fruktansvärd förmåga att gå sönder. Köper man in dem, så får man skicka dem på reparation hela tiden. När du hyr dem är det bara att ringa och få dem utbytta.
Vad är viktigast för er när ni hyr grejer?
— Mycket handlat såklart om priset. Sedan är det också service och tillgång till maskiner. När det gäller mindre maskiner så hämtar/lämnar jag ofta själva. Det hjälper ju också att Ramirent ligger i princip vägg i vägg.
Ramirent har ett stort utbud av digitala tjänster. I vilken utsträckning använder du dem?
— Inte alls faktiskt. Ska jag vara helt ärlig så har jag inte hört talas om att de fanns.
Några allmänna råd till den som hyr maskiner?
— Som entreprenör måste du fråga dig: Vad är det egentligen som jag kan köpa och få full snurr på? Det här med ”bra att ha” är egentligen ingen bra affär för någon. Totalkostnaden för att äga en maskin är oftast betydligt högre än att hyra samma maskin. Hos Ramirent är vi väldigt transparenta med alla kostnader. Vi har till och med ett verktyg där du som kund kan gå in och räkna på den exakta hyreskostnaden. Ett tips är också att ta hjälp av uthyraren. De jobbar ändå dagligen med maskiner och har oftast en väldigt bred och djup kunskap om vad som finns på marknaden.
Hur ser framtiden ut för Ramirent?
— Ett område vi skulle vilja utveckla är sortimentet för kunder som gör mycket ROT-jobb, där projekten ofta är kortare och mindre förutsägbara, där man tar mer saker på uppstuds, och behovet att träffas personligen är större. Där skulle vi vilja bli ännu vassare genom att ha fler kundcenter, och ett sortiment som är ännu bättre anpassat för den typen av projekt. En tydlig trend är också att det krävs allt mer kompetens på byggena. Vi vill därför fortsätta att utveckla vårt utbud av utbildningar. Vi erbjuder redan idag digitala och virtuella utbildningar. Vi är till exempel det första företaget i Sverige med en liftsimulator med VR-glasögon.
”Det lilla bolagets charm och det storas muskler”. Så beskriver Renta, en av de yngsta större aktörerna på den svenska marknaden sin verksamhet. Sedan den första svenska anläggningen slog upp dörrarna 2018 har antalet depåer på kort tid växt till mer än 40 stycken.
Renta, som främst hyr ut maskiner och annan utrustning till bygg- och anläggningsbranschen, erbjuder utöver ett brett sortiment inkluderande bland annat grävmaskiner från 0,8–11 ton och lastmaskiner från 1–16 ton även ett brett utbildningsprogram samt tjänster som transport, montage och inkoppling av VVS och tillfällig el på arbetsplatsen.
När det kommer till digitala tjänster erbjuder Renta appen Renta Easy, ett verktyg där du som kund via telefonen (eller datorn) snabbt kan överblicka, hantera, beställa och returnera maskiner. I appen hittar du också all maskindokumentation och säkerhetsinstruktioner, samt information om vart en viss maskin finns tillgänglig. På Rentas hemsida finns korta videobaserade guider för det mesta som kan göras med Renta Easy.
— Branschen är bredare idag än någonsin, säger Lars-Erik Kindström, depåchef för Rentas depå på Ringön i Göteborg. Vi hyr ut fler olika sorters maskiner än någonsin tidigare. Det finns också en konkurrens när det kommer till miljömedvetenhet. Som uthyrare måste du hela tiden hålla dig uppdaterad om regler, så att man har det senaste att erbjuda. Det gäller inte minst de tyngre maskinerna.
Eftersom Rentas klientel är så pass brett, ”från rikstäckande aktörer inom bygg och lokala storbyggare till mindre kunder”, skiljer sig behov och hyrestider ut ganska mycket från kund till kund.
— Bland de större företagen är det vanligt att man hyr in utrustning för ett projekt, säger Lars-Erik. På byggarbetsplatser är det till exempel vanligt att man hyr in någon form av lastmaskin under hela byggperioden för att lasta och lossa grejer. Eller att man hyr pumpar för större anläggningsjobb. Bland de mindre aktörerna är det vanligare att hyr till exempel sågar eller borrar för dagens uppdrag.
GRÖNA MASKINER LOCKAR
Lars-Erik håller också med om att fler idag efterfrågar gröna maskiner. Dock, menar han, är det långt ifrån alla som är villiga att betala extra för dem.
— De stora bolagen har ju kravspecifikationer. För dem är det ju ganska enkelt, menar Lars-Erik. Sedan finns det ju även vissa geografiska områden där alla maskiner inom det specifika området ska ha en viss klassning, att det ska vara Steg V-motorer till exempel. För småkunderna är det inte samma tryck i de frågorna, så vida de inte går in som underentreprenörer till de stora bolagen. Jag kan dock inte säga att kunderna egentligen är benägna att betala mer för en miljömässigt bättre maskin idag. Vi är inte riktigt där ännu. Miljökrav eller inte, så ska den maskinen inte kosta mer än andra.
Markarbete och
anläggning
Fredrik Liutu, arbetsledare på Västerorts BMF
Hyr hos: HLL Hyreslandslaget
— Ambitionen är att ha det mesta i egen regi, säger Fredrik. När det gäller till exempel grävmaskiner försöker vi i första hand använda våra egna maskiner. Å andra sidan behöver vi inte heller ha 20 maskiner, varav sex stycken står på gården flera månader om året. De är främst de maskinerna vi hyr. När det gäller etableringsutrustning som bodar och liknande så hyr vi de grejerna som regel för hela jobbet, annars är det oftast kortare perioder.
Vad är viktigast när ni hyr in maskiner?
— Pris och service, skulle jag säga. Vi har provat i stort sett alla de större uthyrare som finns på marknaden, och vi tycker det har funkat bäst med HLL. De ligger rätt prismässigt, och personligen tycker jag att de har bäst service.
Hur pass viktigt är miljöaspekten när ni hyr maskiner?
— Självklart är det viktigt med nya och klimatvänliga maskiner. Vi har många gånger kravet på oss att det ska vara miljöklassade maskiner. På grävmaskiner ska det ofta vara Euro IV. Ibland ska det också vara miljöoljor i maskinerna. Ett annat vanligt krav är att maskinerna inte får vara äldre än tolv år. Men HLL har inte heller maskiner som är så pass gamla.
I vilken utsträckning, om någon, använder du/ni digitala tjänster för uthyrning?
— Jag använder Hyreslandslagets app. Framför allt för att ha kontroll på vad som ligger som hyra på våra projekt, och även beställa hämtningar.
Vilka konkreta åtgärder gör ni för att bli mer miljövänliga?
— Vi försöker trycka på i den mån vi kan genom nya investeringar. Ett konkret exempel är att vi helt har tagit bort diesel här på Ringön, för att slippa ha två olika bränslen. Numera har vi bara maskiner som kan köras på HVO. När det gäller miljöbiten så ligger det också på våra underleverantörer, till exempel de som kör lastbilar åt oss regelbundet att det ska köra på fossilfria bränslen. Lite av en trend är också att utskrotningen av äldre och miljömässigt lite sämre maskiner går snabbare idag. Det är såklart på gott och ont, eftersom det kostar att göra sig av med maskiner och investera i miljövänlig teknik. Det är en avvägning som behöver göras.
Lars-Erik ser också många fördelar med Renta Easy-appen.
— Som kund har du total kontroll på uthyrningen och den hyrda utrustningen. Hur länge du haft en viss maskin, och vad den kostar dig att hyra på kortare och längre sikt. Skulle det uppstå ett akut behov av en maskin, så kan du som kund med några enkla knapptryckningar, och dygnet runt, ta reda på vilken depå som har just den maskinen. Befinner man sig i en storstad så är det bara att åka och hämta maskinen på rätt ställe. Och på landsbygden så behöver du aldrig åka förgäves till en depå. Det kan också vara en specifik maskin som man kanske inte använt tidigare, så kan man gå in och titta på den i appen, och se till exempel att ”Den här liften når lite högre än den här modellen”.
Hur många av era kunder använder de digitala tjänsterna?
— Det är en generationsfråga, skulle jag säga. De lite äldre arbetsledarna och platscheferna ringer oftast, medan den yngre generationen är mer öppen för att lägga beställningar via elektroniska kanaler och använda digitala tjänster i stort.
HLL Hyreslandslaget, ett av få familjeägda bolag i branschen, öppnade sin första depå i Västberga utanför Stockholm 2011, och har idag 22 depåer, från Piteå i norr till Borgholm i söder. I sortimentet finns över 20 000 maskiner, inklusive utrustning som liftar, bodar och vagnar. En nyhet är också att HLL sedan ett år tillbaka har en egen dedikerad värme- och klimatavdelning som jobbar med helhetslösningar för värme och el. HLL erbjuder också flera utbildningar i samarbete i Jobsafe, många av vilka du kan göra online och direkt i mobilen.
Hämtning och lämning kan ske på olika depåer, om du inte föredrar att HLL sköter transporten.
HLL har också en app med tillgång till hela maskinsortimentet, där du som kund kan få koll på hyrda maskiner projektvis, räkna på kostnader och även boka returleverans direkt i appen.
— HLL är en lokal maskinuthyrare med regionala muskler, säger Daniel Schaeffer, regionchef och ansvarig för HLL Stockholm. Vi jobbar med små, medelstora samt lokalt stora kunder.
Hur väljer ni vilka maskiner som ska köpas in?
— Vi har en inköpsavdelning, det vi kallar för vår maskingrupp, som håller i våra investeringar och vår maskinpark. De ser till att hålla sig uppdaterade och utbildade. Det går på utbildningar, de är med på mässor och så vidare. Miljö och säkerhet är högt prioriterade områden hos oss, ett sätt att bli mer hållbara är att effektivisera våra transporter. Allting går ju mot eldrivet och de miljöklassade maskinerna växer i antal. Branschen utvecklas hela tiden och det kommer fler och fler milljöanpassade alternativ.
Hur jobbar ni med digitala tjänster?
— Vi utgår från våra kunder. Nu är byggbranschen generellt inte den mest snabbfotade branschen. Vi tar inte fram digitala tjänster som våra kunder inte vill ha och efterfrågar. Vi vill vara nära våra kunder, bokstavligen. Det är därför som vi till exempel har 15 depåer bara i Stockholmsområdet. HLL:s approach till digitala tjänster är att de ska vara ett verktyg, ett hjälpmedel och ett komplement till våra traditionella kanaler. Vi vill alltid ha ett möte och en relation med kunden, snarare än att vi ska bygga bort kunden med olika IT-lösningar. Detta tror jag är ett synsätt som skiljer sig mot många andra aktörer, inte bara inom uthyrningsbranschen.
Gräv- och
markarbeten
Pontus Högberg, anläggningsarbetare på MB Gräv & Last AB i Gävle
Hyr hos: Ramirent
Gävle-baserade entreprenadföretaget MB Gräv & Last har funnits sedan 1997 och utför alla slags gräv- och markarbeten, från grunder till kabelschaktning, mestadels i Gävle med omnejd. I dagsläget uppgår personalstyrkan till 55 personer.
— Eftersom det funkar så pass bra med att hyra, så har vi inte jättemycket grejer själva, även om vi såklart inte hyr allt, säger Pontus. Vi har någon egen padda, några lasrar och så vidare. Saker som vi i princip vet kommer att användas dagligen.
Vad är de viktigaste anledningarna till att hyra?
— Vi har inte tid att få stopp på jobben om någonting skulle gå sönder. När du hyr är det bara att ringa, eller åka och byta. Det är helt enkelt mycket smidigare för oss än att ha 55 gubbar ute på jobb, och sedan ska du ha grejer till allihop. Eller att köpa maskiner som sedan blir stående i tre månader, för man hamnar ute på något skogsjobb.
Vad var det senaste ni hyrde, och till vad?
— För kabeljobb åt Gävle Energi i Strömsbro hyr vi bland annat paddor och motorkapar. Jobbet på tågmuseum har inte kommit lika långt, så där har vi just nu bara hyrt in en jordvält. De har bara börjat att gräva upp. För större projekt, och när det gäller lite större maskiner, så hyr vi dem vanligtvis för hela projektet. Det kan vara några veckor. Regnpumpar är ett annat exempel vi brukar hyra för hela projektet. Det skulle ta för lång tid att åka och hämta/lämna varje gång det börjat regna. Är det så att vi ska finskära en asfaltskant det sista vi gör innan vi åker därifrån lämnar vi kanske igen den däremellan.
Hur pass viktigt är nya och miljövänliga maskiner?
— När du jobbar åt till exempel Gävle Energi, Gästrike Vatten och liknande kunder så ställer de miljökrav, till exempel på vilka maskiner som används. Både maskiner som vi äger och använder, och de maskiner som hyrs in. För privatkunder är de bitarna generellt inte lika viktiga. De vill mest ha jobbet utfört så billigt som möjligt.
Använder du digitala tjänster?
— Vi har inte använt Ramirents digitala tjänster särskilt mycket, än så länge. Oftast åker vi helt enkelt dit och fixar det som behövs. Jag använder ingen app själv.
Med det sagt så är ändå HLL ett bolag som ligger ganska långt fram i den här digitala utvecklingen.
— Ja, utöver vår app som vi haft i flera år så jobbar vi med massor av olika IT-projekt. Just nu håller vi på att utveckla en digital depå på vår hemsida där du ska kunna logga in på Mitt HLL, lite som på din internetbank och se uthyrningshistorik, göra beställningar och så vidare. En ny och omarbetad version kommer släppas slutet 2021/början 2022. I den kommer kunderna själva ha koll på vilka i bolaget som får hyra.
TROR PÅ ÖKNING
När det kommer till framtiden, tror Daniel på en fortsatt ökning för uthyrningsbranschen i stort.
— En trend är ju att uthyrningen ökar i stort i Sverige idag, och jag tror att den bara kommer att fortsätta att öka. Delningsekonomin är på stark frammarsch och miljökraven uppdateras hela tiden. Den maskin du köper idag kan därför bli out of date väldigt snabbt. Då är det smartare att hyra.
En annan trend som Daniel pekar på är rådgivning.
— Jag tror också på att uthyrare kommer att få en allt mer rådgivande roll. Det händer så pass mycket i maskinbranschen idag, från elektrifiering till miljöklassade maskiner och bränslen, att rådgivning kommer att bli en allt mer värdefull service.
* Detta reportage publicerades ursprungligen i DMH nummer 10, 2021