Framtidens verktygsbatterier
Rätt batteri är inte bara direkt avgörande för att dina verktyg och maskiner ska leverera enligt specsen på arbetsplatsen. Det är också en fråga om ergonomi, och numera även om miljötänk och hållbarhet. Men vad, om något, är skillnaden mellan de olika plattformarna? När behöver du egentligen ett 10 Ah-batteri? Med hjälp av branschens vassaste experter reder vi ut begreppen.
Med det utbud av batteridriven utrustning som finns tillhanda på marknaden idag är det kanske svårt att tänka sig att bara för tjugo år sedan var blotta tanken på att jobba med batteridrivna verktyg närmast skrattretande för professionella hantverkare.
Efter de senaste årens snabba elektrifiering, där de batteridrivna maskinerna prestandamässigt kommit ikapp nät-, trycklufts- och bensindrivna verktyg, är situationen idag i princip den motsatta. Skruvdragare med sladd på bygget, någon? Nej, precis. Den tiden är förbi.
Problemet numera är således inte tillgång, utan snarare att utbudet är så pass stort att det blir svårt att överblicka.
DMH REDER UT BEGREPPEN
Men lugn, det är där DMH kommer in. I den här texten kommer vi, tillsammans med representanter från några av branschens mest framåtsträvande tillverkare, att reda ut några av de vanligaste och viktigaste begreppen kring moderna verktygsbatterier, presentera det senaste på marknaden – och även i vanlig ordning försöka oss på lite framtidsspaning.
Vad är egentligen skillnaden mellan de olika batteriplattformarna? Vad menas med begrepp som ProCore, HIGH OUTPUT och POWERSTACK? Och är fler amperetimmar alltid bättre?
En kort historik innan vi dyker rakt ned bland battericellerna, det orkar ni med.
VOLTA PIONJÄR
Batteritekniken är äldre än vad man kan tro. Faktum är att det första batteriet, den italienska fysikern Alessandro Voltas skapelse ”Voltas stapel” (en samling silver- och zinkskivor med mellanlägg av tyg och poröst papper indränkt med en elektrolyt) uppfanns redan 1800.
1859 uppfinner den franska fysikern Gaston Planté det första uppladdningsbara batteriet, konstruerat av blysyraceller.
Under 1900-talet hade nickelkadmium- och nickelmetallhybridbatterier stor betydelse för utvecklingen av små bärbara apparater. Idag har nickelkadmium- och nickelmetallhybridbatterierna i stort sett helt ersatts av litiumjonbatterier, som är lättare, laddar snabbare och som håller laddningen bättre över tid.
De första litiumjonbatteri-prototyperna togs fram av NASA redan 1965, men det skulle dröja tills början av 1990-talet innan litiumjonbatterier nådde marknaden.
GLOBAL INDUSTRI
Produktionen av battericeller är idag en av världens snabbast växande industrier. 2021 låg den globala produktionen på cirka 200–400 GWh, medan produktionen för 2023 beräknas bli upp till 1 100 GWh.
Den största producenten är Kina, som idag står för omkring 75 procent av den globala produktionen. Som jämförelse kan nämnas att den beräknade tillverkningskapaciteten för Northvolts nya batterifabrik i Skellefteå är 60 GWh per år, vilket motsvarar en miljon litiumjonbatterier.
Enkelt beskrivet är ett litiumjonbatteri ett uppladdningsbar enhet där litiumjoner strömmar från en negativ elektrod till en positiv när du använder verktyget, och i motsatt riktning när du laddar det.
SAMMANKOPPLADE CELLER
Den grundläggande elektrokemiska enheten i ett batteri är en cell. Ett batteri består av flera sammankopplade celler.
Litiumjonceller har en standardspänning på 3,6V. Batteripaketets totala spänning avgörs av hur många battericeller som är kopplade i serie.
De vanligaste verktygsbatterierna är uppbyggda av fem eller tio celler, men det finns även batterier med 15 celler. I ett 18V standardbatteri (med 10 celler) så är 5 av cellerna seriekopplade för att få ut 18V, medan övriga 5 celler är parallellkopplade för att erhålla ett högre amperetal.
CYLINDRISKA CELLER VANLIGA
Battericellen kan ha olika geometriska utföranden. För verktygsbatterier är cylindriska celler vanligast. Andra varianter är prismatiska celler (”pouch-celler”), som exempelvis finns i DEWALT:s nya POWERSTACK-batterier.
De två vanligaste typerna av battericellerna för verktygsbatterier heter 18650 och 21700, där namnen kommer från cellens storlek: 18 x 65 respektive 21 x 70 mm. Den vanligaste av dessa är 18650. De nyare 21700-cellerna har dock en högre effektkapacitet.
För att kunna göra ett välinformerat val när det kommer till verktygs-batterier är det viktigt att känna till några grundläggande elektriska termer:
• Volt (V) betecknar den spänning som matas till verktyget. Ju högre spänning är, desto mer effekt kan verktyget leverera. Den vanligaste spänningen för verktygsbatterier är idag 18V. Andra vanliga spänningar är 12V och 36V.
Voltstyrkan är förvisso en bra indikation på hur kraftfull en viss maskin är. En 36V-maskin kommer sannolikt att kunna leverera mer kraft en 12V-maskin. I praktiken är det dock flera faktorer som har betydelse, som motorns effektivitet och maskinens övriga konstruktion.
• Batteriets kapacitet mäts i amperetimmar (Ah). Ju fler amperetimmar, desto större ”bensintank” har batteriet. Ett batteri på 4 Ah levererar 4 ampere i en timme, alternativt 1 ampere i fyra timmar. En av de vanligaste missuppfattningarna, som vi ska återkomma till i den här texten, är att fler amperetimmar alltid är ”bättre”.
Fler amperetimmar medför också större och tyngre batterier. För ett lätt, och mindre effektkrävande verktyg som en skruvdragare är oftast ett batteri på 2 eller 4 Ah ett betydligt bättre val.
• Watt (W) är den elektrisk effekten, som du får du fram genom att multiplicera strömstyrkan med spänningen (V). För att ett batteri ska fungera optimalt för ett visst verktyg krävs att batteriets effekt matchar verktygets effektbehov. Effekten är också tidsberoende. Hög ström betyder förvisso hög effekt, men det påverkar också drifttiden. Tillverkare väljer därför ibland att begränsa hur stor effekt som tas ur ett visst batteri.
TILLVERKARE HAR EGNA TERMER
Andra termer som används när det kommer till moderna litiumjonbatteri är tillverkarnas egna.
ProCore (Bosch), HIGH OUTPUT (Milwaukee) och POWERSTACK (DEWALT) är några av dem. Enkelt uttryckt handlar det om specifika funktioner och/eller celltekniker som används till exempel för att förhindra överhettning eller för att få ut mer kraft ur batteriet.
Multivolt (Hikoki) och XR Flexvolt (DEWALT) är begrepp som innebär att ett visst batteri kan användas av verktyg med olika spänning. För Hikokis Multivolt-batterier 18V och 36V, och för DEWALT:s XR Flexvolt-batterier 54V och 18V.
Så länge du håller dig till samma tillverkare, och inom samma voltstyrka, så kan du räkna med att batteriet fungerar. Ett 18V-batteri från till exempel Milwaukee kan som regel användas för Milwaukees 18V-verktyg och så vidare, även om det handlar om äldre modeller.
VÄLJ PLATTFORM MED EFTERTANKE
Att köpa flera verktyg från samma tillverkare är också ekonomiskt, och hållbart, eftersom du kan använda samma batteri till flera maskiner. När du väljer batteriplattform bör du därför fundera på vilka maskiner du kan behöva på sikt.
Ett generellt tips är att inte välja ett batteri som är tyngre än vad du behöver. Särskilt eftersom batterierna idag hela tiden blir lättare och mer kraftfulla. Ett extra kilo på skruvdragaren gör definitivt stor skillnad om du arbetar en längre stund. Då kan det istället vara bättre att köpa två mindre batterier.
För att på bästa sätt reda ut hur du ska tänka när du väljer batterier till dina verktyg har vi pratat med experter från tre av de tillverkare som mest aktivt jobbat för att flytta fram positionerna när det kommer till nya verktygsbatterier, Milwaukee, Metabo och DEWALT.
MILWAUKEE HAR TRE BATTERIPLATTFORMAR
Milwaukee erbjuder idag tre huvudsakliga batteriplattformar för verktyg: MX FUEL, M18 och M12. Eller egentligen fyra om man räknar REDLITHIUM USB, som främst är framtagen för att ersätta alkaliska batterier, och användas till mindre, kompakta verktyg och personliga belysningslösningar som ficklampor och pannlampor.
Av Milwaukees batteriplattformar är M18 den avsevärt största, både sett till antal maskiner som använder den och sett till försäljning.
– Samtliga av våra batteriplattformar syftar till att ersätta tidigare energikällor, säger Gustav Olsson, Trade Product Manager på Milwaukee.
Vår M12-plattform, som initialt skapades för att användas i små, portabla maskiner, används idag som exempel mycket på verkstadssidan för att ersätta lufttrycksdrivna maskiner. M18-plattformen kan ersätta nätdrivna verktyg och maskiner, samt bensindrivna maskiner inom vårt trädgårdssortiment.
MX FUEL är en plattform för utrustning upp till omkring 10 hästkrafter. Där finns en del nätdrivna maskiner, men framför allt syftar den till att ersätta bensindrivna maskiner som till exempel motorkapar eller bilningsmaskiner.
Hur har batteritekniken utvecklats under åren? Vad skiljer den första generationens M12, M18 och MX FUEL-batterier från de som finns idag?
– Tittar vi på M18-plattformen, som är den plattform som vi haft längst, så har batteritekniken som sådan egentligen inte förändrats särskilt mycket. Det är lite samma sak med litiumjon-batterier som med dataprocessorer. Det kommer egentligen inga större genombrott. Har du en maskin från 2008 så funkar den med dagens batterier. Däremot är ju prestandan en helt annan. Ett stort steg för oss var när vi lanserade våra HIGH OUTPUT-batterier med 21700-celler 2018.
– Idag får du ut lika mycket effekt ur vårt största M18-batteri som ur ett eluttag, det vill säga ungefär 2 300 watt. Det gör att det egentligen inte längre finns ett behov att ha nätdrivna maskiner som hantverkare.
Hur stor betydelse har själva maskinerna för prestandan?
– Maskinerna har stor betydelse. Framför är det elektroniken, och hur maskinen kommunicerar med batteriet, som har utvecklats. En milstolpe för oss på Milwaukee var när vi lanserade vår MX FUEL-plattform 2012. Alla MX FUEL-produkter har dels en borstlös motor med vår egen konstruktion, dels REDLINK PLUS-teknik, ett avancerat styrsystem för batterier som vi var först på marknaden med.
– En borstlös motor är som exempel cirka 20 procent mer effektiv än en motor med kolborstar. Det gör ju också att batteriet framstår som 20 procent ”bättre”, bara genom att man byter motor.
Finns det idag något arbetsområde där det inte fungerar med batteridrivet?
– För visst långvarigt stationärt arbete med krav på både hög effekt och långa drifttider så fungerar det ännu inte riktigt med batteriteknik. Det skulle till exempel kunna vara sågverksliknande jobb med olika typer av sågar, eller slipning med vinkelslip i industriell produktion. Det ska dock sägas att dessa områden utgör en otroligt liten del av de arbeten som våra slutkunder faktiskt gör idag. Det är överväldigande fler som har behov att slipa en kvart eller en halvtimme om dagen.
Man hör ofta att tillverkarna köper battericeller från samma tillverkare, och att det i grund och botten är samma celler. Är det korrekt?
– Inte riktigt. Det finns fyra, fem tillverkare av de här battericellerna i världen. Varje kund, eller grupp av kunder, har sin egen variant av de här cellerna som man köper. Vi köper battericeller av Samsung. Bosch köper också battericeller av Samsung. Men även om cellerna ser likadana ut så är de inte identiska.
– Faktum är att det kan vara en enorm kvalitetsskillnad, till exempel sett till hur många laddcykler batterierna klarar. En vanlig indikation på battericellernas kvalitet är temperaturtoleransen. Våra ”vanliga” batterier klarar ned till -20 grader C [kärntemperatur], medan våra premiumbatterier [HIGH OUTPUT] klarar ned till -28 grader C, vilket faktiskt är bäst på marknaden.
Vilka egenskaper lägger ni mest krut på att förbättra under utvecklingen av nya batterier?
– När det kommer till batterier så är det alltid en avvägning mellan effekt och drifttid. Kompromissar du på maxeffekten, så får du nästan alltid en längre drifttid och vice versa.
– Generellt är det dock svårt att peka på något speciellt. Konkurrenskraften hos en batteriplattform kommer från helheten. Ett område Milwaukee satsar mycket på just nu är dock trädgård/grönyta. Ett annat är verkstad, där det finns mycket lufttrycksdrivna verktyg som det finns all anledning att försöka komma bor ifrån.
Hur kommer framtidens batterier att se ut, och hur kommer de att användas?
– Batterier kommer att fortsätta att bli bättre och billigare, men jag tror kanske inte att vi kommer att få se några ”Heureka”-genombrott de närmaste åren. Kollar man på själva implementeringen så tror jag att vi kommer att få se allt fler riktigt stora maskiner som drivs av flera utbytbara batterier. I framtiden kommer vi kanske ha batteridrivna kompaktlastare som drivs med åtta batterier, som vart och ett också kan driva en skruvdragare.
– Jag tror också att vi på sikt kommer att få se en större integrering av de batteriplattformar som finns på marknaden idag.
METABO HAR TIOTAL BATTERIMODELLER
Metabo erbjuder idag tre huvudsakliga plattformar för verktygsbatterier: 12V, 18V och 36V, och sammanlagt ett tiotal olika batterimodeller. Tack vare sin LiHD-teknik, som används i Metabos premiumbatterier, kan man erbjuda batterier med ett effektuttag på upp till 1 440w.
För en grundlig genomgång av sortimentet har DMH passat på att besöka Metabos kontor i Sollentuna.
– Batteriet är hjärtat i powertools-branschen, säger Daniel Brännkärr, Sales Manager på Metabo. Av de maskiner som finns på marknaden idag är ungefär 75 procent batteridrivna, Alla tillverkare har såklart sina argument för sina batterier. Det viktigaste är att se till användningsområdet. Förr var det störst fokus på skruvdragare, men nuförtiden finns de flesta maskiner batteridrivna
Ett ämne som Daniel gärna pratar om är benämningen av batterier. Varför heter det till
exempel 20V istället för 18V hos vissa tillverkare, eller 40V istället för 36V.
– Det är bara marknadsföring, menar Daniel. Det är missvisande att, som vissa tillverkare gör, kalla batterier för 20, 40, eller 60V. Batterierna är inte mer kraftfulla än de tillverkares batterier som använder ”rätt” voltantal. Det är i grund och botten samma typ av batteri, med samma spänning och egenskaper.
AMPERE KAN VARA MISSVISANDE
En av de vanligaste missuppfattningarna, menar Daniel, handlar om batteriets kapacitet.
– Idag säger väldigt många, för att inte säga de flesta, kunder ”Jag vill ha det starkaste batteriet på marknaden”, vilket oftast betyder att de väljer ett 10 Ah-batteri. Saken är bara att 10 Ah inte nödvändigtvis är det starkaste batteriet. Jämför du till exempel vårt 5,5 Ah LiHD-batteri, så har det ett effektuttag på 1 440 watt, jämfört med 1 000 watt för vårt 10 Ah-batteri. Vårt 5,2 Ah Lion-batteri är ett annat exempel.
– De flesta tar ut 790 watt ur ett 5 Ah-batteri. För vårt 5,2 Ah-batteri har vi valt att begränsa uteffekten elektroniskt och istället ta ut 720 watt, vilket också innebär att batteriet får en längre drifttid.
Det är med andra ord inte alltid så att fler Amperetimmarna per definition betyder att batterierna är starkare?
– Precis, det är hur mycket energi man väljer att plocka ur dem i form av uteffekt. Det var ett uppvaknade även för mig jag väl fördjupade mig i batteritekniken. Det är lite som med bilar. Förr räckte 100 hk. Idag ska det vara 300–400 hk innan folk är nöjda. Marknaden pratar allt högre Amperetimmar, kanske helt i onödan. Det har blivit lite av en kapprustning mellan tillverkarna. I praktiken är det kanske i gräsklippare och stationära maskiner där du behöver 10 Ah, inte särskilt mycket annat.
Hur många är medvetna om de här principerna bland yrkeskunderna?
– De flesta yrkeskunder har för dålig kunskap om vad som är optimalt batteri för olika verktyg. De flesta tänker bara att 10 Ah är bättre än 5 Ah, och 5 Ah är bättre än 3 Ah. Ett för stort och kraftfullt batteri orsakar lätt belastningsskador, och är inte ergonomiskt i en lättare maskin. På Metabo försöker vi att informera om detta, bland annat på olika demodagar och mässor.
Kan du nämna några exempel på ”rätt batteri för rätt maskin?
– Vanligtvis behöver du inte effekten hos ett stort batteri. 90 procent av de vanligaste handhållna maskinerna har ett effektbehov under 1 000 watt. En skruvdragare går nästan hela dagen med ett modernt batteri. Där har man över huvud taget ingen nytta av 5,5 eller 8 Ah. Det är ju också en fråga om ergonomi. Du sparar väldigt mycket på armar, axlar och leder. Det är främst maskiner som större cirkelsågar, vinkelslipar, tigersågar eller varmluftspistoler som kräver lite mer effekt.
– Där skulle jag rekommendera våra LiHD-batterier. 5,5 Ah-batteriet till exempel, som har en hög effekt på 1 440 watt, eller 8 Ah-batteriet har en effekt på 1 280 watt.
Hur ska man tänka kring drifttiderna för effektkrävande maskiner?
– Kollar man på drifttiden för en tigersåg, så ligger den med ett 5,2-batteri på 27 min. Med 8 Ah-batteriet är den 42 min. För en tigersåg skulle jag därför antagligen välja att köra med 8 Ah. Det är alltid bra att kolla skillnaden i drifttid för olika verktyg med olika batterier
Ett ämne som ofta kommer på tal när det pratas om verktygsbatterier är behovet av fler universella plattformar. Ett samarbete som Metabo är stolta över är CAS, eller Cordless Alliance System, ett projekt som inleddes redan för tio år sedan.
Metabo tillverkar idag batterier till över 30 maskintillverkare med samma batteriplattform, och batterierna är kompatibla med över 300 olika maskiner. Redan 2023 menar Daniel att det kommer att handla om 55 tillverkare och cirka 500 maskiner.
– Det måste komma någon form av regelverk inom EU för batterier, säger Daniel. Det är inte hållbart att det ska finnas 40 olika batterimodeller, där alla maskiner har olika fästen och batterier. Med ett batteri som fungerar till allt, och har samma standardfäste, spelar egentligen inte batteriet någon roll när du ska välja maskin.
– Du väljer en maskin som du tycker om av en anledning, och sedan stoppar du i ett 18V-batteri. Oavsett tillverkare. Det fina med det CAS-samarbetet är också att när vi tillverkar batterier åt dem, så får Metabo tillgång till många olika specialmaskiner som inte skulle vara möjligt att tillverka i egen produktion i Nürtingen i Tyskland.
DEWALT:s KRAFTFULLA BATTERI
En av årets största nyheter på batterifronten är lanseringen av DEWALT:s nya 18V XR POWERSTACK-batteri, tillika DEWALT:s hittills mest kraftfulla batteri hittills, sett till storlek och vikt.
Enkelt uttryckt handlar det om en teknik där rektangulära battericeller, så kallade ”pouch cells”, staplas på varandra. Jämfört med cylindriska celler ger tekniken lägre impedans, högre effekt och en överlägsen termisk prestanda. Enligt DEWALT själva ska batteriet kunna leverera 50 procent mer kraft, och ha dubbelt så lång livslängd som jämförbara batterier med cylindriska celler.
KOMMER LANSERA STÖRRE BATTERIER
Först ut i POWERSTACK-sortimentet är ett kompakt 1,7 Ah-batteri, 18V XR POWERSTACK. Men DEWALT har redan nu flaggat för att man under 2023 kommer att lansera större POWERSTACK-batterier med fler amperetimmar.
– Tanken är att vi på sikt ska fasa ut de cylindriska 18500- och 21700-battericellerna, säger Niclas Andersen, Trade Marketing Manager på DEWALT. Redan 2024 kommer det bara att finnas 2 Ah- och 5 Ah-batterier med cylindriska battericeller i sortimentet. Resten kommer att vara POWERSTACK-batterier.
Betyder det här att även FLEXVOLT-plattformen på sikt kommer att fasas ut?
– Nej, vi kommer att fortsätta med FLEXVOLT-batterierna, men även den plattformen kommer att utvecklas framöver.
Hur står sig de nya 1,7 Ah POWERSTACK-batterierna jämfört med DEWALT:s befintliga batterier i samma storlek?
– Med det kompakta 1,7 Ah POWERSTACK-batteriet som nu finns på marknaden [18V XR POWERSTACK ] kommer du att kunna jobba med samma kraft som hos samtliga DEWALT:s ”vanliga” batterier upp till 5 Ah. Det är väl drifttiden som inte riktigt hänger med om du skulle sätta batterierna i en cirkelsåg eller liknande.
– De stora fördelarna med ett POWERSTACK-batteri är för slutanvändaren är att det är ett kompakt batteri med större kraft och dubbelt så lång livstid. 80 procent av våra slutanvändarna på den nordiska marknaden köper kompakta maskiner som skruvdragare, mutterdragare och liknade verktyg. Varför ska man då köpa ett stort och tungt batteri?
När kommer vi att få se POWERSTACK-batterier även för tyngre maskiner?
– Den utvecklingen är på gång. Nästa generation POWERSTACK-batterier kommer att klara av maskiner som större cirkelsågar, större vinkelslipar och så vidare. Dock kan jag inte säga exakt när dessa batterier kommer att komma ut på marknaden.
Hur ser ni på utvecklingen av universella batteriplattformar?
– Vi har sett att till exempel Bosch samarbetat med andra mindre tillverkare. Vi kan se att det finns en ambition att minska antalet tillverkare av batteriplattformar. Idén är också att POWERSTACK-batterierna ska fungera på fler plattformar. Däremot ser jag inte att vi kommer att gå ut och samarbeta med till exempel STIHL eller någon annan av de stora tillverkarna.
Avslutningsvis, hur kommer framtidens batteriteknik att se ut?
– Jag tror att vi kommer att få se allt fler större batteridrivna maskiner. Tittar vi till exempel på MTD [tillverkare av maskiner för trädgård och grönyta, som liksom DEWALT ägs av Stanley Black & Decker] så jobbar de hårt med att på sikt ersätta de bensindrivna maskinerna med batteridrift. Jag är övertygad om att det arbete vi gjort med att ta fram POWERSTACK-batterierna kommer att vara grundstenen i det arbetet under den närmaste tioårsperioden.
Tre nya batteritekniker
Litiumsvavelbatterier
En av de tekniker som ligger närmast rollen som ”nästa generations energilagringssystem” idag. Teoretiskt sett har litiumsvavelbatterier en energitäthet som, när tekniken är fullt utvecklad, kan bli två till tre gånger så stor som hos dagens litiumjonbatterier – och ha en fyra gånger så lång livstid. Råvarorna är dessutom betydligt billigare och batterierna kan användas vid låga temperaturer.
Litiumsvavelbatterier har hittills bland annat använts inom flyget, bland annat av det amerikanska företaget Bye Aerospace, som säger sig kunna öka räckvidden för ett mindre flygplan med upp till 100 procent.
Natriumjonbatterier
Sett till kemisk sammansättning och prestanda så har natriumjonbatterier mycket gemensamt med litiumjonbatterier. Teknikens stora USP är dock att den huvudsakliga råvaran, natrium, är betydligt mer vanligt förekommande än litium, och cirka 30 procent billigare att utvinna. Nackdelen med tekniken är att natriumjonbatterier ännu inte riktigt kan matcha energitätheten hos litiumjonbatterier, vilket gör att de batterier som framställs idag batterierna behöver vara något större och tyngre.
Just nu bygger amerikanska tillverkaren Natron ”världens största fabrik” för tillverkning av natriumjonbatterier i Michigan. Enligt planerna ska produktionen vara igång 2023.
Litiummetallbatterier
Är du intresserad av bilar kanske du rent av redan bekant med den franska biltillverkaren Bollorés fyrsitsiga elfordon Bluecar, som tillverkas tillsammans med Renault och Pininfarina, och faktiskt rullades ut redan 2011? Mest uppseendeväckande med projektet är att bilen drivs av litiummetallbatterier, en teknik där anoden består av en tunn folie av metallisk litium, och potentiellt kan leverera en tre gånger så hög energidensitet som dagens litiumjonbatterier.
Förra året (2021) lanserade Singapore-baserade tillverkaren SES en litiummetallbattericell som ska kunna användas för att producera batterier med en kapacitet på 107 Ah.