DEMCON 2018

Demoleringsbranschen går på högvarv i Sverige, och med den rådande situationen på byggmarknaden är det inget som talar för någonting annat under den närmaste tiden.
DEMCON 2018

DEMCON_Scandic Infra City

Scandic Infra City, meeting and conference.

Det är naturligtvis goda nyheter för DEMCON – ”Branschens rivigaste mässa”, som arrangörerna gärna kallar den årliga sammankomsten för aktörer inom områden som betonghåltagning, rivning, slipning, polering av betonggolv, återvinning av rivningsrester, sanering och vattenbilning.

27–28 september var datumen för årets demoleringsmässa på InfraCity norr om Stockholm, den sjunde i ordningen sedan starten 1998.

– Eftersom det är så pass nischad mässa så tillkommer inte så mång aktörer från år till år men mässan har ändå växt med kanske 10 procent per år, säger mässgeneralen Jan Hermanssondå DMH träffar honom på DEMCON. Just nu ligger vi på runt 35-40 utställande företag, och 2 000–2 500 besökare.

Hur har demoleringsbranschen förändrats sedan starten i slutet på 90-talet?

– Framför allt har man ju gått från att använda stora hydrauliska maskiner vid betonghålstagning och liknande till att använda elektriska maskiner, efter att högfrekvensteknologin slagit igenom. Nu för tiden drivs det mesta med el. Ett annat sektor som har förändrats väldigt mycket är betonggolvsslipning, och sättet på hur man jobbar. Som håltagare är det till exempel närmast en självklarhet att man idag också erbjuder slipning av betonggolv och rivningstjänster. Återvinning och hållbarhet blir också allt viktigare, vilket såklart är positivt. För 20 år sedan var det ytterst få rivningsentreprenörer som jobbade aktivt med att återvinna de massor som de rev ned.

Vi går ett varv på mässan. Jan pekar bland annat ut fyra helt nya rivningsrobotar från BROKK, svenska Twill Drills patenterade lösning för urtagning av borrkärnor och Midhages nyutvecklade joniseringsaggregat som gör att fint damm ”klumpar ihop sig” i luften och faller till marken där det kan dammsugas upp istället för att hamna i dina lungor. I anslutning till mässhallen fanns även ett inhägnat område där besökare kan provköra flera av maskinerna på mässan.

En sak som slår mig under rundvandringen är emellertid att det är ont om batteridrivet. Mycket mer än en finsk hjullastare (AVANT e6) hittar jag inte.

– Jag tror absolut att vi kommer få se mer batteridrivna maskiner även i vår bransch inom kort, säger Per. Men just finns inte tekniken.

SKRIVEN AV
John Sempill
Musiker, trummis, racingnörd, skribent och lite annat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.