Advokaterna: Särskilda regler vid småhusentreprenader
I konsumenttjänstlagen finns särskilda regler gällande småhusentreprenader. Dessa ger konsumenten större skydd än vid mindre entreprenader såsom renoveringar. Detta ställer i sin tur högre krav på entreprenören. Utöver konsumenttjänstlagen finns en möjlighet att fylla ut lagens bestämmelser så dessa ger ett utökat skydd för konsumenten, t.ex. genom ABS 18. Denna artikel innehåller en översiktlig genomgång av småhusentreprenader utifrån specialbestämmelserna i konsumenttjänstlagen.
För att entreprenaden ska bli så lyckad som möjligt, tänk på följande:
➔ ”Kunden har alltid rätt”. Det som konsumenten påstår har avtalats om arbetets omfattning, priset (eller grunderna för hur priset bestäms), tiden för betalning och färdigställandetiden gäller. Det gäller inte om entreprenören kan visa att annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt. Eftersom entreprenören har bevisbördan, ska du alltid använda skriftliga avtal så att du kan bevisa vad ni kommit överens om avseende dessa fyra viktiga punkter.
➔ Går inte att med bindande verkan avtala om förskottsbetalning. Konsumenten är inte skyldig att betala för annat än utförd del av entreprenaden, oavsett vad som avtalats. För att slippa ligga ute med stora material- eller UE-kostnader, kan du i avtalet ange att betalning ska ske fortlöpande, eller i vissa delar, och på så sätt inte behöva vänta med faktureringen till dess att entreprenaden är slutförd.
➔ Besiktning. Det är inte tvingande att genomföra en besiktning, men en slutbesiktning ska alltid göras om någon av parterna begär det. Konsumenten har rätt att välja besiktningsman om inte annat avtalats. För att tillförsäkra att besiktningsmannen är opartisk och/eller lämplig, överväg att avtala om att ni gemensamt ska utse denne.
➔ Rätt att hålla inne 10 %. Ska det göras en slutbesiktning har konsumenten rätt att hålla inne 10 % av det avtalade priset till dess att entreprenaden godkänts. Konsumenten har också rätt att hålla inne betalning efter godkänd slutbesiktning motsvarande kostnaden för att åtgärda fel av mindre betydelse.
➔ Reklamation. Om konsumenten upptäcker fel måste detta reklameras inom skälig tid efter att felet märkts eller borde ha märkts. Reklamation inom två månader efter att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha skett i rätt tid. Vid småhusentreprenader behöver dock inte reklamation göras i fråga om fel som har antecknats i ett besiktningsutlåtande eller som har påtalats av konsumenten inom sex månader från slutbesiktning. Eftersom konsumenten mister sin rätt att göra felet gällande om denna inte reklamerat i tid, bör du alltid kontrollera huruvida korrekt reklamation skett eller inte.
➔ Granskningsfrist om sex (6) månader avseende ”synliga” fel. I det fall slutbesiktning ägt rum, är huvudregeln att bara fel som antecknats i besiktningsprotokollet får åberopas. Det finns dock tre undantag till huvudregeln. Konsumenten har rätt att åberopa fel som konsumenten påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte ansett utgöra fel, fel som besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid besiktningen (dolt fel) samt fel som har påtalats av konsumenten för entreprenören inom sex månader från slutbesiktningen.
➔ 2-årig garanti. Entreprenaden ska alltid anses felaktig om ett fel visar sig inom två år från godkänd slutbesiktning eller, om slutbesiktning inte gjorts, inom två år från det att arbetena avslutades. Det finns alltså en ”garantibestämmelse” vad gäller småhusentreprenader, vilken saknas för renoveringsfall. Om entreprenören anser att felet beror på olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på konsumentens sida måste entreprenören göra detta ”sannolikt”.
➔ Ansvarstid på tio (10) år. Efter att garantitiden löpt ut, inträder en ansvarstid. Denna ansvarstid är tio år efter det att entreprenaden godkändes vid slutbesiktning eller, om slutbesiktning inte skett, tio år från det att uppdraget slutfördes. Längre tid gäller om detta följer av garanti eller liknande utfästelse.
➔ ABS 18 har en struktur som motsvarar konsumenttjänstlagens och reglerar mer specifikt vad som gäller för en småhusentreprenad. Exempel på bestämmelser i ABS 18 som saknas i konsumenttjänstlagen är försäkringsplikten samt att fel som upptäcks vid besiktning ska åtgärdas snarast efter att entreprenören fått besiktningsutlåtandet men senast inom två månader (om det inte finns särskilda skäl att förlänga tiden).