Advokaterna: Min kund betalar inte – vad ska jag göra?

Om du inte får betalt i tid; agera direkt.
Advokaterna: Min kund betalar inte – vad ska jag göra?

KONTAKT OCH PÅMINNELSE

Om du inte får betalt i tid; agera direkt. Ta kontakt med kunden och fråga vad som hänt. I bästa fall har de bara missat att betala fakturan. Om kunden har svårt att betala hela beloppet direkt, kan ni eventuellt komma överens om en avbetalningsplan. Det är betydligt bättre än att inte få betalt överhuvudtaget. 

Du kan skicka en betalningspåminnelse till kunden. En påminnelse kan många gånger räcka för att du ska få betalt. Du har rätt att ta ut en påminnelseavgift (f.n. 60 kr), om du avtalat med kunden om detta i förväg. Är kunden ett företag eller en myndighet kan du i stället ta ut förseningsersättning (f.n. 450 kr).


Catherine Innergård är advokat/delägare på SKILL Advokater, med lång erfarenhet av att framgångsrikt förhandla i, och driva, tvister för hantverkare.

Du har även rätt till dröjsmålsränta. Räntan räknas från fakturans förfallodag, givet att ni kommit överens om en förfallodag i förväg. Saknas sådan överenskommelse, har du rätt till ränta från den dag som infaller trettio dagar efter att fakturan skickades givet att du anger att utebliven betalning medför skyldighet att betala ränta (detta behövs dock inte anges om din kund är ett företag). Den lagstadgade räntesatsen är referensränta (f.n. 4 %) + 8 procentenheter (givet att inte annan räntesats avtalats om i förväg). 


Vid utebliven betalning har du rätt till dröjsmålsränta, och kan i vissa fall även ta ut en påminnelseavgift (alternativt förseningsavgift om kunden är ett företag). Foto: Pexels. 

INKASSOKRAV

Betalar kunden inte efter påminnelsen (eller om du valt att inte skicka en påminnelse), kan du skicka ett inkassokrav. Att skicka ett inkassokrav förutsätter dock att kunden inte bestritt din faktura på saklig grund. Ett inkassokrav är inte en förutsättning för att senare skicka ärendet till Kronofogden eller att ansöka om stämning, utan är något man gör frivilligt om man inte direkt vill vidta rättsliga åtgärder. Ett inkassokrav måste uppfylla vissa formella krav enligt inkassolagen, varför det kan vara enklare att låta ett inkassoföretag sköta det. Ett inkassokrav från ett inkassobolag brukar också ha större effekt på kundens betalningsvilja. 

KRONOFOGDEN

Det finns inget krav på att du måste skicka varken en påminnelse eller ett inkassokrav till kunden, utan du har möjlighet att direkt efter fakturans förfallodag vända dig till Kronofogden. En ansökan om betalningsföreläggande får endast skickas om kunden inte bestritt fakturan på saklig grund. Avgiften för ansökan är 300 kr. 

Om kunden inte bestrider ansökan meddelar Kronofogden ett s.k. utslag. Du kan då begära verkställighet av utslaget vilket innebär att Kronofogden via utmätning kan hjälpa dig att få betalt.

Genom att en ansökan skickas till Kronofogden, får din kund (givet att det är ett företag) automatiskt en betalningsanmärkning. Detta gäller dock inte privatpersoner, där anmärkning uppkommer först efter att utslag meddelats.

Om kunden bestrider din ansökan, kan Kronofogden inte meddela ett utslag. Du har då i stället möjlighet att begära att målet överlämnas till domstol för rättslig prövning.

DOMSTOLEN

Oavsett i vilket skede betalningsansvar bestrids (faktura, påminnelse, inkassokrav eller hos Kronofogden) kan du välja att driva kravet i domstol. Det kan bli väldigt dyrt att gå till domstol, så överväg att först prata med kunden för att se om ni kan lösa saken utanför domstol. Överväg även att anlita juridisk expertis som kan utvärdera möjligheterna till framgång samt vara behjälplig med att utforma en korrekt ansökan.

Du bör även kontrollera om det finns tecken på att kunden har betalningssvårigheter för då kan det vara svårt att få ut några pengar överhuvudtaget. Risken finns alltså att du i slutändan står utan betalning men har betalt stora rättegångskostnader i domstol. Avvägningen som behöver göras är mellan de pengar samt den tid och energi det kostar och vad man har att vinna på att driva kravet. 


Att driva ett krav mot en kund i domstol kan bli kostsamt och tidskrävande, så överväg alltid alternativa möjligheter att lösa situationen. Foto: Pexels. 

Går man igenom hela processen kommer man få bekanta sig med bl.a. muntlig förberedelse, förlikningsdiskussioner och huvudförhandling/rättegång. Avgörs målet efter huvudförhandling kommer domstolen meddela en dom. Domen kan innebära att du går helt, eller delvis, vinnande ur processen men kan även innebära att du förlorar. En dom från tingsrätten kan överklagas till hovrätten.

SKRIVEN AV
DMH
Sedan starten har DMH - Den Moderna Hantverkaren publicerat mängder av artiklar, nyheter, reportage och tester för den professionella hantverkaren. Tidningen uppstod ur behovet av en riktig branschtidning för skickliga yrkesmän.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *