Välbyggd pickup efter tajt samarbete

Alaskan är Renaults första stora pickup. En oerhört lyckad bil man vill köra igen. Och igen. Över allt – på landsväg och ojämn skogsväg. DMH har provkört Alaskan i ett regnigt Slovenien.
Välbyggd pickup efter tajt samarbete

MEN GLÄDJEN FÖRTAS en smula – eftersom Alaskan är som allt fler bilar i dag – resultatet av ett samarbete mellan biljättar som bygger bilar tillsammans. Något som urvattnar varumärkena och leder till att dagens hantverkare har allt färre unika bilar att välja mellan.

Men om du bortser från vilket varumärke som sitter på fronten och är på jakt efter en riktigt bra pickup är Alaskan absolut värd en provkörning. Bilen ger snabbt ett intryck av stor körkänsla och grym personbilskomfort. Jag kör bilen i bästa tänkbara testmiljö, i ett regnigt Slovenien i mitten av september. På kurvig landsväg med höga bergstoppar som pryds av snö, på grusväg och över stock och sten på en rejält lerig och krävande terrängbana. Efter mer än 20 mils körning konstaterar jag att bilen är oerhört trivsam och följsam att köra i alla terrängtyper. Att bränsleförbrukningen, enligt Renault är 6,3 liter per 100 kilometer, betyder att bilen tillhör de snålaste i pickisklassen.

Renault alaskan bilder

En pickup med personbilskomfort kan så klart även användas som familjebil.

190-HÄSTARS DUBBELTURBO
Jag provkör bilen som utrustats med en 190-hästars motor med dubbelturbo. Bilen finns också med en 160-hästars motor med enkelturbo. Bägge dieselmotorerna är fyrcylindriga och har en motorvolym på 2,3 liter. Välj mellan en sexväxlad manuell växellåda eller en sjuväxlad automatlåda.

En viktig anledning till bilens goda köregenskaper är den femlänkade bakhjulsfjädringen och det kraftiga steg-ramschassit, som dessutom filtrerar bort onödigt buller från vägbanan. Bilen kan köras i tre olika lägen: tvåhjulsdrift (2WD), fyrhjulsdrift med högväxel (4H) alternativt lågväxel (4LO).

Alaskan har mycket utrustning som standard och tillval. 360-graders funktionen, som består av fyra kameror, projicerar rörlig bild i bilens display och ger full koll på omgivningen runt bilen. Funktionen är mycket användbar vid körning i tajta utrymmen eller branta backar med skymd sikt i hastigheter upp till tio kilometer i timmen.

Renault alaskan flak

Flaket mäter knappt 2,5 kvadratmeter. För dig som vill skapa ditt eget stuk på flakutrymmet finns det ett gäng tillbehör.

TILLVERKAS AV NISSAN I BARCELONA
Renault Alaskan har förvisso en Renaultmotor, men faktum kvarstår: bilen har byggts i ett samarbete med Nissan (Navara) och även med Mercedes-Benz och deras kommande pickup X-Klass. Alaskan tillverkas vid Nissans fabrik i Barcelona och skillnaderna mellan Alaskan och systerbilen Navara är enbart kosmetiska. Förutom emblemen syns det några få olikheter i designen mellan bakljus och front.

Renaults produktchef Damien LaPlane, LCV Range Product Director, berättar på plats vid provkörningen, hur de resonerar kring samarbetet mellan biltillverkarna:

– I stället för att utveckla bilen själva får vi genom samarbetet utökad spetskompetens och ett starkare erbjudande till kunderna. En bättre bil helt enkelt.

Renault har höga ambitioner med Alaskan och planerar att ta hela tio procent av den stekheta pick-up-marknaden i Sverige. Det som talar för det är Renaults väl utbyggda försäljnings- och servicenätverk. Det som talar emot de höga försäljningsmålen är den knivskarpa konkurrensen där fler pick-up-modeller än någonsin, som slåss om hantverkarnas uppmärksamhet, nu finns på marknaden. Bilen lanseras i Sverige i slutet av november.

FAKTA Renault Alaskan
EKONOMI
Grundpris: 253 900 – 317 900 kr.
Första förhöjd leasingavgift: 50 000/62 000 kr.
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 4 030/4 910 kr.
Restvärde: 100 000/125 000 kr.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): 6,3

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Pickup med personbilskänsla som byggts för både landsvägs- och terrängkörning.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet. Sju krockkuddar som standard: två främre, två vid sidorna, två krockgardiner och en knäkudde på förarsidan, ESP (antisladd), EBD (elektronisk bromsfördelning), EBA (nödbromsassistans), TCS (Antispinn). Aktiv nödbromsning kommer snart att finnas.
Motoralternativ: 2,3 l/ 160 hk man. (enkelturbo)/ 190 hk aut. (dubbelturbo)
Lastutrymme: Flak, 1578 x 1560 mm. (djup x bredd), 2,46 m2
Växellåda: 6-vxl man./ 7-vxl aut.
C02-utsläpp i g/km: 167
Max lastvikt/dragvikt: 1 000 kg./3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD
Webbsida: www.renault.se

→ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i oktober 2017. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
→ Suverän körkomfort
→ 360-graders kamerafunktion
→ Lättmanövrerad sju tums pekskärm
→ Rymlig hytt med bra förvaringsmöjligheter
→ Välisolerad hytt

minus
→ Tajta samarbeten mellan billeverantörerna urvattnar varumärkena

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

FLER TESTER

VISA FLER