Stabil bruksbil med många modeller

Det som talar för nya Isuzu D-Max är dess robusthet och stora modellflora. Tio modeller, från singelhytten till värstingmodellen – specialbyggda AT35 – med 35 tums däck. DMH har provkört en välbyggd pickup på terrängbana på Ring Knutstorp i Skåne.
Stabil bruksbil med många  modeller

Det är en omsorgsfullt byggd terrängbana, där bilen får jobba hårt i rejäla upp- och nedförsbackar. För att testa Hill Start Assist stannar jag bilen mitt i en brant lerig uppförsbacke. När bilen står helt stilla har jag två sekunder på mig att flytta foten till gaspedalen innan den börjar rulla bakåt. En suveränt trygg funktion som får vilken hantverkare som helst att slappna av vid en lutning upp till tio procent eller mer. Den andra funktionen som får bekänna färg i en brant utförsbacke är Hill Descent Control. Genom att trycka på en knapp på manöverpanelen aktiveras funktionen och bilen bromsar själv i utförslut upp till tio procent. En märklig känsla att låta bilen göra jobbet, men mycket smart och användarvänlig.

Riktigt test på variationsrik bana
Banan bjuder på varierande terräng, med trånga passager, stora hål och vattensamlingar modell större. På andra varvet är jag dubbelt övertygad om att detta är en pickup för hantverkare som kör i tuff terräng. Men bilen är inte lika het på landsväg eftersom den är något studsig i fjädringen.
Sedan december 2015 är det International Motors Nordic som rattar Isuzu i Sverige, i mångt och mycket samma organisation som även är generalagent för Subaru. Målsättningen är skyhög – Isuzu D-Max ska slå sig in bland de tre mest sålda pickuperna. Om det blir verklighet återstår dock att se. Konkurrensen är nämligen stekhet i pickissegmentet.

Isuzu 1

Nya Isuzu D-Max drivlina skiljer sig från konkurrenterna – Isuzu har ersatt 2,5-liters turbodieselfyran i föregångaren med en mindre och vridmomentsvagare dieselspis: Under huven sitter nu en 1,9 liter stor 4-cylindrig turbodiesel med commonrail-insprutning och kamkedja som ger 164 hästkrafter och 360 Newtonmeter mot tidigare motorns 400 Newtonmeter.

Isuzu 2

Från två till tio modeller
Isuzus introduktion av nya D-Max har åtminstone goda förutsättningar att locka hantverkare med olika behov. Från tidigare två modeller finns nya Isuzu D-Max som tio modeller, från singelhytt för dig som vill ha ett större flak och högst en passagerare, till äventyrsbilen AT35. Modellen är ett specialbygge där Isuzu har ett nära samarbete med isländska Arctic Trucks (AT), som specialiserat sig på att modifiera fyrhjulsdrivna fordon för användning i tuffa miljöer. AT35 är rejält påkostad, med höjd markfrigång, 35 tums däck och massor av lull-lull.
Prislappen landar på knappt 500 000 kronor exklusive moms, men det går att kosta på bilen ännu mer.

Paketlösning med kåpa
I övrigt finns bilen med tre olika kaross-alternativ i tre olika storlekar, där det går att välja mellan modeller med eller utan kåpa och enklare eller mycket påkostad utrustning. Ett axplock av utrustning som håller högsta personbilsnivå: Ljudanläggning med åtta högtalare, backkamera, 9-tums pekskärm och komfortfjädring. Några tillbehör som kan höja effektiviteten och nöjdhetsgraden är till exempel kåpor i alla dess former, flakskydd och extraljus.
Exteriört har D-Max ny design med lite mjukare former mot tidigare modell, ny takdesign med lägre luftmotstånd och mjukare front. Sammantaget är nya Isuzu D-Max absolut värd en provkörning för dig som vill ha en stryktålig och modern pickup med många valmöjligheter av modern utrustning. Ett stående argument att välja en dubbelhytt med plats för fyra passagerare är förstås att det går att ha pickupen som både jobb- och familjebil.

Isuzu hytt

Rymlig och trivsam hyttmiljö får du som skaffar en Isuzu D-Max.

FAKTA Isuzu D-Max
EKONOMI
Grundpris: 214 900/ 279 900 kr.
Första förhöjd leasingavgift:
42 000/55 000 kr
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 4 050/ 5 060 kr
Restvärde: 65 000/ 84 000 kr
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 7,0

Övrig informationKomfort/känsla/köregenskaper: Stabil bruksbil med många modeller och valmöjligheter
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet (4 stjärnor i EuroNCAP), ABS-bromsar, ESC, krockkudde förare/passagerarplats fram/sidor, krockgardin sidor i tak, stolar fram med whiplashskydd
Tillval i urval: Automatlåda, metalliclack, kåpor, navigation, ljudsystem
Konkurrenter i urval: Volkswagen Amarok, Nissan Navara, Mitsubishi L200
Motoralternativ: 1,9 l/164 hk/360 Nm
Lastutrymme: Flakmått: Bredd = 1530/1570 mm. Längd = 1552/2305 mm. Höjd = 440/465 mm
Växellåda: 6-vxl man./ 6-stegad aut.
C02-utsläpp i g/km: Fr. 183
Max lastvikt/dragvikt: 1 080 kg/3 500 kg
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD
Webbsida: www.isuzusverige.se

➔ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i april 2017. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
➔ Många modeller
➔ Lättnavigerad display
➔ Bra backkamera
➔ 5 års eller 10 000 mil fabriksgaranti
➔ Många valmöjligheter av tillbehör
➔ 12 års garanti mot genomrostning
➔ Nyckellöst system

minus
➔ Något studsig i fjädringen, därför ingen landsvägsracer
➔ Saknar autobroms
➔ Litet handskfack

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

FLER TESTER

VISA FLER