Laga dina verktyg – det lönar sig i längden

Som en kock har sina köksredskap har en hantverkare sina verktyg. Utan dem hade det varit svårt att få något vettigt gjort under ett arbetspass. Verktygen behöver dessutom möta kraven som ställs under arbetets gång – oavsett yrkesgrupp. Men vad är det som skiljer proffsverktyg från det man hittar ute i konsumenthandeln? Mycket.
Laga dina verktyg – det lönar sig i längden

Ett konsumentverktyg har oftast ett skal i bräckligare material, plast eller liknande. Elmotorn är av sämre kvalitet med ett mindre antal koppartrådar, som brinner upp mycket snabbare om verktyget pressas hårt. Drev och andra komponenter är också klenare. Proffsverktyg har istället skal gjorda i komposit som tål hårda slag och hög värme, samt helgjutna motordelar som står emot tuffa påfrestningar. Kvaliteten på delar som lager är också avsevärt högre hos proffsgrejerna.

Proffs på proffsverktyg
När det gäller kunskap om verktyg finns det inte många bättre än Mekina. Mekina är ett nytt företag men med djupa rötter i branschen. Ur spillrorna från det gamla Stimus (en verktygsverkstad i Stockholm), som några av er läsare kanske känner till, kom nya ägare in i bilden och fräschade upp hela verksamhetens framtoning. Namnet ändrades även från Stimus till Mekina. Där servas och lagas proffsverktyg med hela landet som marknad. De är också auktoriserade för service och lagning åt ett flertal stora märken. I anknytning till verkstaden har de en ljus och öppen kundmottagning där man möts av Kjell Andersson, Produktspeciallist, och Max Kangur, ansvarig för inköp. En butiksdel ligger alldeles intill där det även går a

Kjell Andersson, produktspecialist, tillsammans med dottern Catrine Sageryd, VD.

Kjell Andersson, produktspecialist, tillsammans med dottern Catrine Sageryd, VD.

tt köpa verktyg.
– Det är alltid jag och Max i butiken, säger Kjell. Vi är i stort sett alltid här, vi har bra priser och säljer rätt maskiner och tipsar om kunskap och vad man ska tänka på.

Hos Mekina är service det absolut viktigaste – när kunden är klar med sitt besök ska man lämna med känslan av att man fått relevant hjälp. På plats får man som kund även tillfälle att testa verktyg inför ett köp – en service som ger kunden tillfälle att bena ut eventuella frågetecken direkt på plats.

Bäst på olika saker
Att en hantverkare skulle lämna sitt favoritmärke för ett annat är nästintill obefintligt. Har man väl hittat ”sitt” märke är resten inget att ha. Men hos Mekina menar man däremot att alla märken har sina paradgrenar. Det viktigaste när Mekina säljer en maskin är inte enbart att få iväg en maskin – kunden ska istället få med sig rätt maskin. Att få med sig rätt maskin innebär att den passar kraven som ställs vad gäller kvalitet och applikation, oberoende av märke. Som en första indikation på kvalitet är prissättning en bra utgångspunkt. En billigare maskin resulterar allt som oftast i att den går sönder då den används till sådant som den egentligen inte klarar av.
– Vi vet vad en bra maskin bör kosta, säger Catrine Sageryd, VD på Mekina. Är det så att den kostar halva priset av vad ett proffsverktyg kostar så är det på grund av något. Oftast är reservdelarna som sitter i av sämre kvalitet.
– Det är viktigt att man köper bra verktyg, understryker Kjell. Ska du dra en hålsåg, då behöver du en kraftig maskin, annars bränner du den. Köper man något billigt, det är då det kostar pengar i längden. Billigt blir dyrt.

De stora proffstillverkarna brukar faktiskt ha ett gäng lågprisverktyg som säljs som lockvaror ute i bygghandeln. Vissa säljs till och med märkta som exempelvis DEWALT eller Hitachi (numera Hikoki), eller vad det kan tänkas vara. Det finns dock skillnader mellan proffsverktyg och ”proffsverktyg”. De må ha samma färger och logga, men under skalet är det andra bullar som gäller.
– Det är oftast plastdrev istället för metalldrev, inflikar Max. Oftast så säljs de också med mycket lägre amperestyrka på batterierna.
Här får man vara vaksam på prisklass då dessa verktyg är ”förklädda”, och går inte att skilja från proffsgrejerna vid första anblicken. Dessa produkter kan fortfarande vara bra och fungera alldeles fint. Allt bygger förstås på vem användaren är och kraven man har.
– Det är inget fel på hobbyverktygen, de passar utmärkt för hobbysnickaren, tillägger Catrine.

1P3A2727

Aner Pasic, servicetekniker, skruvar av skalet för att komma åt insidan av skruvdragaren.

Hur går arbetet på Mekina till?
Först och främst måste man veta vad det är för fel på produkten. Det görs via en felsökning, eller så har kunden själv angett vad som inte fungerar.
– Du kan lämna in för ett kostnadsförslag om du vill ha ett pris innan vi reparerar den, fortsätter Catrine. Eller så lämnar du bara in den och säger vad det är för fel.

Vet kunden oftast vad det är för fel?
– Inte alltid, tillägger Kjell. Vi har en serviceblankett på vår hemsida – vi har en bra hemsida där du kan hitta sprängskisser på allt. Så fyller du i serviceblanketten vad det är för fel. Men många som lämnar in maskinerna – det kan vara ett förråd [med verktyg som ska lagas] där det bara står ”trasigt” ¬– och då är det besvärligare. Så, ju mer precis man är på symptomen på maskinen desto snabbare och lättare är det att laga den.

Att erbjuda bra och snabb service blir allt viktigare i hantverksbranschen. När det gäller garantijobb så hinner de oftast ”vända” en maskin redan samma dag. I regel gäller en till tre dagar på garantijobb. Det beror i stort sett på att delar som kan fela under garantitiden lagerförs. I sortimentet finns det cirka en halvmiljon artiklar, och kring 100 000 av dem finns på lager hos Mekina. Är det jobb som inte täcks av garantin så gäller oftast en ledtid på mellan en till två veckor.
– Service idag på proffssidan är ett säljargument och ett mervärde, säger Kjell. Fungerar eftermarknaden är det mycket lättare att sälja maskiner.
Med klargjord service, och det inlämnade verktyget åter som nytt, får du ett SMS. Då är det bara att åka iväg och hämta upp det.

Mekina är auktoriserad garantiverkstad för majoriteten av märkena i Sverige.
– Det går mer och mer åt att leverantörerna inte har egna verkstäder, säger Catrine. För dem är det egentligen bara en kostnad att ha en egen verkstad – får de inte in några maskiner, då sitter deras tekniker och bara kostar pengar.

Finns det märken som är inne oftare än andra?
– Vi har alltid DEWALT-maskiner inne, med det är för att DEWALT säljer så mycket, säger Catrine. Och vi har alltid Milwaukee inne – för att Milwaukee säljer så mycket. Det är inte så att bara på grund av det så är de sämre: säljer man tio gånger mer än andra, då är det klart att det kommer in fler maskiner från det märket.

Så inga trender på bristande kvalitet?
– Det kan vara att de [tillverkaren] släpper någon speciell maskin, så upptäcker de att, ”oj, här var elektroniken inte bra,” då fixar man till det. Och då just under den perioden så får vi in mycket av en viss maskin.
– Visst kan det någon gång dyka upp något konstigt fel som inte borde vara där, tillägger Kjell. Och då tar leverantören alltid det på garanti. Där är det viktigt för vi som auktoriserad verkstad att kommunicera ut det här [för leverantören], och då är de jättetacksamma.

Det är nästan som att serva en bil. Alla maskiner som har varit inne hos Mekina registreras med serienummer, och då går det även att se servicehistoriken när maskinen kommer in igen. Det finns i regel inga fasta serviceintervaller. På pressverktyg gäller motsatsen, de ska lämnas in för kalibrering varje år. I och med att det blir fler och fler kolborstfria modeller går det dessutom längre tid mellan servicetillfällerna.

1P3A2756

Färdigservade maskiner klara för återhämtning!

Är det alltid lönt att laga sina verktyg?
Vissa verktyg är dyrare än andra, vissa går i arv och andra finns det inte ens delar till. Hos Mekina tar man kontakt med kunden om reparationskostnaden överstiger 60 procent av verktygets ursprungspris.
– Det är svårt att säga hur länge ett verktyg håller, säger Catrine. Det går inte att säga efter tre år, för en maskin kan hålla i tio år. Därför jobbar vi inte mot konsument, en konsumentskruvdragare kan ibland vara billigare än vad en service kostar. Proffsprodukter är nästan alltid värda att reparera. Det är först om kanske motorn har brunnit på en lite mindre skruvdragare som det kan vara värt att köpa en ny. Vissa leverantörer har billigare reservdelar som jobbar just med eftermarknaden. Går en maskin sönder, till och med motorn, så kostar den inte mer än 200 kronor, och för andra [märken] kanske 700 kronor. Vissa har billigare reservdelar, vissa har dyrare.

Hållbart tänkande blir också alltmer angeläget – att återanvända och laga istället för att slänga behöver vi bli bättre på. Men det slarvas på många håll, framför allt på större byggen.
– På många stora byggen är det nästan billigare att slänga ett verktyg och köpa nytt, rent tidsmässigt, säger Catrine. Det är dåligt för miljön, och i det långa loppet för företaget också, för det är ju betydligt billigare att reparera. Men för en byggarbetare på ett större bygge som ska sätta sig i bilen, åka till en serviceverkstads, lämna in den och eventuellt kanske hyra ett verktyg under tiden, och åka till uthyrningsstället och tillbaka till byggarbetsplatsen – totalt tappar man mycket tid.

Den logistiken kring inlämning och hämtning av verktyg tittar Mekina på för att försöka lösa. En idé är att ha bilar ute som kan åka och hämta/lämna, och kanske till och med erbjuda utlåningsverktyg. Alternativt att man även samarbetar med en verktygsuthyrare, där man hyr tillfälliga verktyg åt kunden och fungerar som en mellanhand.
– De som ska vara och bygga på arbetsplatsen ska vara där och bygga, och vi sköter service och logistiken kring den, tillägger Catrine.

SKRIVEN AV
John Sempill
Musiker, trummis, racingnörd, skribent och lite annat.