Ny Nissan tillverkad av Renault

Nissans nya mellanklassbil NV300 ersätter Primastar och är en ytterst modern bil, som är stabil att köra och som absolut tillhör klassens toppskikt. Men visst är det lite smolk i glädjebägaren att NV300 i princip är samma bil som tre samarbetspartners och tillika konkurrenters bilar. Endast varumärket på grillen skiljer bilarna åt.
utvald-bild872x500

Nissan NV300 känns ytterst modern och ersätter Primastar. Den går att beställa med en bred skjutdörr på en meter på en eller båda sidorna.

Samarbeten mellan konkurrerande biltillverkare har vi sett länge, men fyra varumärken som tillverkar samma bil måste vara något slags rekord? Nissan NV300 tillverkas av Renault i fabriken i Batilly och är i princip samma bil som Renault Trafic, Opel Vivaro och Fiats nya mellanklassbil Talento.

Moderna bilar
Det är klart att det finns ekonomiska vinster att jobba på detta sätt, och att det från produktionslinan i fabriken rullar ut riktigt moderna bilar. Men det leder förstås också till att urvalet av bilmodeller med olika tekniska lösningar minskar.
Det som talar för Nissan är den frikostiga garantin på fem år eller 16 000 mil, något som jag inte kan se att konkurrenterna kan matcha. Med hänsyn till kampanjer och bilarnas olika paketeringar och utrustningsnivåer jämför vi inte priser mellan varumärkena.
Nissan NV300 finns med fyra olika motorer, från 95 till 145 hästkrafter. Motorerna med 95- och 120 hästkrafter har enkelturbo medan de starkare motorerna är utrustade med dubbelturbo. 125- och 145-hästars motorerna har även stopp-/start-teknik.

Rolig bilkörning med dubbelturbo
Bilen är stabil och följsam på landsväg och har ett välisolerat skåp som stänger ute mycket av ljudet från vägen. Sikten från hytten är god, likaså döda-vinkel-kollen i backspeglarna vid filbyte. Jag provar några olika bilar med olika motorer, och det är som sig bör roligast att köra den bil som har starkast motor med dubbelturbo. Lite mer acceleration och lite mer bil helt enkelt. Bilen finns bara med manuell låda, vilket kan vara ansträngande för hantverkare i stadstrafik. Om jag vore hantverkare i storstaden skulle jag vilja ha bilen med automatlåda.
De genomtänkta förvaringslösningarna ger goda förutsättningar att använda bilen som rullande kontor. Nissans utökade infotainmentsystem kan vara värt att lägga extra pengar på. Det innehåller bland annat en 7”-pekskärm och ett navigationssystem.

interior872

Lasta långa prylar
Bilen finns i fyra olika storlekar vars största lastyta ger plats för upp till tre Europallar. Du som lastar långa prylar kan beställa bilen med lastningslucka i skiljeväggen. Då går det att lasta föremål som är upp till 4,15 meter långa. Om du öppnar luckan under passagerarsätet ökar lastlängden med ytterligare 80 centimeter.

bagage
Det finns en rad varianter på bilen, förutom skåp finns den som dubbelhytt och chassi med hytt som plattform för skräddarsydda påbyggnader.
NV300 har generellt sett hög standardnivå säkerhetsmässigt. Att krockkuddar och krockgardiner är standard på både förar- och passagerarsidan känns som en seger för säkerheten, eftersom alldeles för få biltillverkare har det som standard i dag.
Vad tycker du om att samarbeten mellan biltillverkarna blir allt vanligare, vilket betyder att du har färre unika modeller att välja mellan? Och hur påverkar det dig att vara trogen ett visst varumärke? Hör gärna av dig till DMH för att berätta vad du tycker: info@dmh.nu

exterior872
FAKTA Nissan NV300
EKONOMI
Grundpris: 247 775 kr (exkl. moms)
Första förhöjd leasingavgift: 50 000 kr
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 3 925kr
Restvärde: 96 000 kr
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 5,9

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: God körkänsla, bra komfort och välisolerat skåp
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet: ABS, ESP, sidokrockkudde förare, krockkuddar/krockgardiner (förare och passagerare)
Tillval i urval: Tech Pack (parkeringssensor bak/backkamera, nyckelfritt låssystem etc.), navigationssystem
Konkurrenter (i urval): Mercedes-Benz Vito, Ford Transit Custom, Renault Trafic
Motoralternativ: 95/120/125/145/hk/260/300/320/340 Nm
Lastutrymme: 5,2 – 8,6 m3
Växellåda: 6-vxl man.
C02-utsläpp i g/km: Fr. 145
Max lastvikt/dragvikt: ca 1 000 kg/ 2 000 kg
2- eller 4-hjulsdrift: Framhjulsdriven (2WD)
Webbsida: www.nissan.se

Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
➔ Hög säkerhet med krockkudde och krockgardin som standard för både förare och passagerare
➔ Bil med rullande kontor

minus
➔ Extrema koncernsamarbeten urvattnar varumärkena och resulterar i att hantverkarna får färre bilar att välja mellan
➔ När kommer bilen med automatlåda?

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...