DMH provkör Peugeot Expert/Citroën Jumpy

Samarbete med moderna transportbilar i sikte
DMH provkör Peugeot Expert/Citroën Jumpy

Koncernkollegorna Peugeot och Citroën visade nyutvecklade modeller av Expert och Jumpy strax utanför Paris i början av juni. DMH har provkört två moderna bilar med högt säkerhetstänk, ny teknik och funktioner som förenklar hantverkarens vardag.

För trofasta varumärkesdyrkare är det dock, som vanligt, lite smolk i glädjebägaren att bilarna är byggda på samma bottenplatta i samma fabrik. Det som skiljer bilarna åt är emblemen och designdetaljer på bilarnas fronter.
   Nej, det är knappast någon hemlighet att biltillverkare samarbetar för att spara kostnader när de utvecklar och tillverkar nya modeller. Lägg då till att även Toyota Proace och tidigare modeller av Fiat Scudo byggs i samma fabrik som Expert och Jumpy.

provkort1

Färre bilmodeller
Allt mer utbredda samarbeten ger måhända moderna transportbilar? Det står däremot klart att det urvattnar varumärkesfloran, där mångfalden av varumärken stramas åt. Resultatet drabbar förstås bilköparen, som har färre bilmodeller att välja mellan.
   Nåväl, efter cirka 25 mils provkörning utanför Paris och diverse koll av nya funktioner med mera står det klart att nya Expert och Jumpy är bilar att räkna med i höst. Bilkoncernen har gjort ett gediget jobb, från små designförändringar och bilar med modernare utseende till förbättrad säkerhet och användarvänliga funktioner i infotainmentsystem hämtat från personbilssidan.
   Den kanske enskilt största nyheten är de nya motorerna, som uppfyller de skärpta utsläppsnormerna för Euro 6. Bilarna finns i en rad olika modeller och storlekar, med Euro 6-motorer från 95 till 180 hästkrafter. Bilen med 120 hästarsmotorn lär det, enligt Citroën säljas flest exemplar av i Sverige. Bilarna finns med tre längder: 4,60, 4,95 och 5,30 meter. Minsta skåpet rymmer 4,6 kubikmeter och samtliga bilar går att lasta upp till 1400 kilo vardera.

provkort2

Hög säkerhet
Det är förstås glädjande att bilarna nyligen fick högsta säkerhetsbetyg, det vill säga fem stjärnor i krocktest utförda av det internationella säkerhetsinstitutet EuroNCAP. Betyget baseras på bilarnas hela säkerhetsutrustning där de aktiva säkerhetssystemen, med bland annat Active City Brake, döda vinkeln-varnare och trötthetsvarnare, spelar en viktig roll.
   I varierad terräng på den franska landsbygden är det bestående intrycket att bilarna har välisolerade hytter och väghållning som kan matcha de allra flesta andra konkurrerande märken i mellanklassen. Men när vi kör en bil med en standardmellanvägg, i stället för en komfortmellanvägg, är ljudet från vägen påtagligt och en helt annan bilkomfort infinner sig.
   Bilarna har en rad funktioner för att förenkla hantverkarens vardag. En imponerande funktion, som tyvärr inte funkade fullt ut vid provkörningen, är sidoskjutdörrarna med handsfree-funktion. En smart funktion om händerna är upptagna med att bära prylar. Med en enkel rörelse med foten under hörnet på den bakre stötfångaren går det att låsa upp och öppna sidoskjutdörren från den sida du befinner dig. Med samma rörelse går det sedan att stänga dörren och låsa bilen. Det enda som krävs är att föraren har den elektroniska nyckeln i fickan. Ytterligare en användarvänlig funktion är möjligheten att använda utvalda appar från en mobiltelefon i bilens pekskärm.
   3D-navigeringen blir jag dock inte helt kompis med, med resultatet att jag kör fel på några ställen.

provkor-3

provkort-4

FAKTA Peugeot Expert/Citroën Jumpy
EKONOMI
Grundpris: 179 900* kr
Första förhöjd leasingavgift: 36 000 kr
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 3 425 kr
Restvärde: 52 000 kr
Bränslealternativ l/100 km
(blandad körning): Diesel fr. 5,1

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: God körkänsla och komfort
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet – 5 stjärnor i EuroNCAP
Tillval i urval: Grip Control, handsfreeöppning av skjutdörr, Active City Brake, döda vinkelnvarnare och trötthetsvarnare
Konkurrenter (i urval): Mercedes-Benz Vito, Ford Transit Custom, Renault Master
Motoralternativ: 95/120/150/180 hk
Lastutrymme: 4,6-6,6 m3
Växellåda: 5-/6-vxl man/6-stegad aut.
C02-utsläpp i g/km: Fr. 135
Max lastvikt/dragvikt: 1400 kg/ 2500 kg
2- eller 4-hjulsdrift: 2 WD
Webbsida: peugeot.se/citroen.se

➔ Grundpriset är angivet av Peugeot för den billigaste bilen utrustad med en motor på 95 hästkrafter. Med hänsyn till bilarnas olika paketeringar och utrustningsnivåer jämför vi inte priser.

➔ Restvärdet beräknas på en körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i juli 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
➔ Hög säkerhet
➔ Många smarta funktioner
➔ Välisolerad hytt
➔ God väghållning

minus
➔ Något otydlig GPS-karta
➔ Koncernsamarbeten urvattnar varumärkena

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...